Група 3А с/с Практичне заняття № 2 Викладач Кіон О. І. Предмет Медсестринство в педіатрії Дата 13.10.2021 Тема Анатомо-фізіологічні особливості органів і систем.
Група 3А с/с Практичне заняття № 2
Викладач |
Кіон О. І. |
Предмет |
Медсестринство
в педіатрії |
Дата |
13.10.2021 |
Тема |
Анатомо-фізіологічні особливості органів і систем. |
- Завдання: Виконати у щоденнику: (Перші
9таблиць заповнюємо за наданиминомерами, таблиці 10 та 11 роблять всі.)
Номера надані у телеграмі.
№ 1 Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості кісткової системи:
Терміни окосттеніння |
|
Пропорції черепа
новонародженої дитини |
|
Шви черепа новонародженої
дитини |
|
Наявність тім’ячок (вказати між якими кістками знаходяться, їх
розміри та терміни їх закриття) |
1. 2. 3. 4. |
Поява молочних зубів (вказати терміни прорізування, орієнтовну
формулу) |
|
Поява постійних зубів та
заміна молочних зубів (вказати терміни прорізування, орієнтовну
формулу) |
|
Фізіологічні вигини хребта (вказати видивигину та терміни появи) |
|
№ 2 Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості м’язової системи:
Співвідношення до маси тіла |
|
Особливості м’язових волокон та м’язів |
|
Особлиості м’язового тонусу у новонародженої
дитини (вказати терміни його нормалізації) |
|
№ 3
Анатомо-фізіологічні особливості органів дихання:
Особливості носа |
|
Додаткові пазухи (за віком) |
|
Особливості глотки ( особливо відмітити бар’єрну функцію) |
|
Особливості трахеї та
бронхів (особливо відмітити що сприяє розвитку
дихальної недостатності) |
|
Особливості легень в
ранньому віці |
|
Фізіологічні особливості
дихання в дітей грудного віку (перелічити) |
|
№ 4 Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості кровообігу:
Стадії розвитку |
|
Особливості плацентарного кровообігу |
|
Кровообіг у новонародженої
дитини |
|
Анатомічні особливості серця
у дітей перших 6 років |
|
№ 5 Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості органів травлення:
Особливості ротової
порожнини новонародженого |
|
Акт смоктання (фази) |
|
Особливості стравоходу та
шлунку у новонародженого |
|
Особливості кишківника у
новонародженого та |
|
Особливості печінки у
новонародженого |
|
Фізіологічні особливості
органів травлення в періоді новонародженості |
|
№ 6 Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості сечової системи:
Анатомічні особливості нирок
у дітей грудного віку |
|
Анатомо-фізіологічні
особливості нефронів |
|
Анатомічні особливості
сечоводів у дітей грудного віку |
|
Добоий діурез у дітей 1 року
життя та підрахунок добового діурезу у дітей до 10 років. (Формула) |
|
Частота сечовипускань у
дітей 1 року життя |
|
Густина сечі у дітей 1 року
життя |
|
№ 7. Заповнити таблицю:
Загруднинна залоза (тимус) та імунна система дитини:
Що таке імунна система |
|
Центральні органи імунної
системи |
|
Периферичні органи імунної
системи |
|
Клітини імунної системи |
|
Клітинний імунітет
забезпечує… |
|
Гуморальний імунітет
забезпечує… |
|
АФО тимуса, його вікова
інволюція |
|
Основні функції тимуса |
|
№ 8 Заповнити таблицю:
Обмін речовин дитини грудного віку:
Добова потреба |
|
Білки на 1 кг |
|
Жири на 1 кг |
|
Вуглеводи на 1 кг |
|
Співвідношення б : ж : в |
|
Добовий основний обмін на 1 м2 |
|
№ 9
Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості кровотворення:
Стадії розвитку (назвати центри кровотворення у різні
періоди гестації та після народження) |
|
Особливості еритроцитів у
новонародженого |
|
Особливості лейкоцитів у
новонародженого |
|
Зміни в лейкоцитарній формулі
в період новонародженості та в 5 - 6 років |
|
Особливості тромбоцитів у
новонародженого |
|
№ 10. Дати визначення терміну, або
дати відповідь на запитання:
№ |
|
Поняття |
В якому віці є в нормі |
1. |
Перший перехрест |
|
|
2. |
Анізоцитоз |
|
|
3. |
Пойкілоцитоз |
|
|
4. |
Лімфатичне глоткове кільце Пірогова |
|
|
5. |
Аденоїдний тип обличчя |
|
|
6. |
Частота дихань у новонародженого за 1 хв. |
|
|
7. |
В якому бронхі знаходять 90% інородних тіл, чому? |
|
|
8. |
Нормобласти |
|
|
9. |
Автоматична хода |
|
|
10. |
Поліхроматофілія |
|
|
11. |
Фізіологічна слинотеча |
|
|
12. |
У кого відсутні рефлекси смоктання і ковтання? |
|
|
13. |
Місткість шлунка у новонародженого |
|
|
14. |
Фізіологічна аерофагія |
|
|
15. |
Яка мікрофлора заселяє кишківник при грудному вигодовуванні? |
|
|
16. |
Яка мікрофлора заселяє кишківник при штучному вигодовуванні? |
|
|
17. |
Яка функція печінки недорозвинена у дітей в неонатальному періоді? |
|
|
18. |
Назвіть критичні періоди становлення імунної системи |
|
|
19. |
Назвіть функції нирок |
|
|
20. |
Де виробляється інсулін (клітини, де розташовані) |
|
№ 11. Заповнити таблицю:
Проведення I етапу медсестринського процесу:
Скарги |
|
|
|
Види анамнезу |
Про що розпитуємо |
Анамнез здорової дитини |
|
|
Анамнез хворої дитини |
|
|
|
|
|
Медсестринське
обстеження: |
що включає? |
На що звертаємо увагу? |
огляд, |
|
|
антропометрія, |
|
|
пальпація, |
|
|
перкусія |
|
|
Оцінювання результатів досліджень |
|
№ 12. Вислати самостійну роботу:
1.
Нервово-психічний розвиток дитини віком до і після року.
2.
Оцінювання нервово-психічного розвитку.
3.
Умовний поділ дитячого віку за гематологічними
показниками: новонароджені, діти грудного і старшого віку. Складання
диференціальної таблиці для різних вікових груп.
4.
Анатомо-фізіологічні особливості ендокринної системи у
дітей раннього віку. Медсестринське обстеження даної системи.
5.
Вікові особливості обміну у дітей. Складання порівняльних
таблиць для різних вікових груп.
№ 13. Записати та вивчити алгоритми:
¾ зважування дітей,
¾ вимірювання
зросту,
¾ вимірювання
окружності грудної клітки, голови;
¾ розрахунок маси
тіла й зросту в різні вікові періоди;
NB! Розрахунки та формули записати в щоденник,
середні показники та формули вивчити.
Матеріальне забезпечення: чашкові терези, важільні терези,
горизонтальний та вертикальний ростоміри, сантиметрова стрічка.
Положення студента: стоячи або сидячи перед дитиною.
Положення дитини: стоячи, діти грудного віку лежать на
пеленальному столику.
NB! Вимірювати
зріст та зважувати здорових
дітей
1-го року життя необхідно
щомісячно, з 1 до 2 років – 1 раз на квартал, з 2 до з років – 1 раз на
півріччя, після 3 років – 1 раз на рік.
Зважування дітей до 3-х років:
Зважують дітей перших трьох років
життя на чашкових медичних терезах. Чашкові терези складаються з лотка,
коромисла, що має дві шкали поділок (нижня - в кілограмах, верхня - в грамах).
Точність вимірювання - до 10 г. З правого боку коромисло має противагу. Перед
зважуванням дитини терези необхідно відрегулювати, повертаючи обережно шайбу
противаги від себе, орієнтуючись на показник рівноваги.
1. Встановити чашкові терези на
нерухомому столі та зрівноважити їх.
2. Протерти лоток терез 3 % розчином перекису
водню.
3. Застелити лоток терез чистою
пелюшкою та зважити її.
4. Роздягнути дитину та покласти
її (або посадити) на накриті зрівноважені терези головою та плечима на широку
частину лотка, ногами - на вузьку при зафіксованому коромислі.
5. Відкрити терези і шляхом
пересування правою рукою верхньої, а потім нижньої гирі по нижній та верхній
планках справа наліво досягти рівноваги коромисла, лівою рукою страхувати
дитину.
6. Закрити терези і забрати
дитину. Показники зняти з того боку гирі, де є насічка.
7. Від отриманого показника
відняти вагу пелюшки та записати отримані дані у відповідну документацію.
8. Гирі повернути на нульові
поділки.
NB! Зважувати дітей необхідно завжди
в один і той же час доби, краще вранці, перед їдою.
Зважування дітей
старше 3-х років
Користуються
терезами типу Фербенкса, точність зважування - до 50 г.
1. Дитина обережно встає посередині терез
при фіксованому коромислі.
2. Відкрити коромисло.
3. Гирі пересувати на верхній та
нижній планках коромисла терез вліво доти, поки воно не виявиться на одному
рівні з контрольною планкою.
4. Зафіксувати коромисло.
5. Підсумувати показники нижньої
(1 поділка дорівнює 1 кг) та верхньої (1 поділка дорівнює 100 г) планок.
6. Дані записати у відповідну
документацію.
Вимірювання
зросту дитини до року
1. Обробити горизонтальний
ростомір 3
% розчином перекису водню..
2. Застелити чистою пелюшкою.
3. Покласти дитину на ростомір
так, щоб тім'ячко голови торкалося до нерухомої планки ростоміра.
4. Помічнику фіксувати голову
дитини.
5. Ноги дитини випрямити,
притискуючи коліна лівою рукою до дошки ростоміра.
6. Правою рукою підвести рухому
планку ростоміра до стоп, згинаючи стопи під прямим кутом.
7. Позначити відстань між двома
планками ростоміра, яка і вказує на зріст дитини.
8. Дані записати у відповідну
документацію.
Вимірювання зросту дитини старше року
1. Дитина
стає на підставку ростоміра (або на відкидне сидіння) спиною до вертикальної
дошки, щільно торкаючись її п'ятами, сідницями, лопатками та потилицею. Руки опущені вздовж тіла, п'ятки
разом, носки нарізно.
2. Голова хворого знаходиться у
такому положенні, щоб верхній край зовнішнього слухового проходу та зовнішні
кути очей були в одній горизонтальній площині.
3. Рухому планку ростоміра
опустити над головою хворого (щоб планка торкалася голови) та відрахувати
поділки на шкалі до нижнього краю планшетки.
4. Отримані результати записати у
відповідну документацію.
NB! Зріст тяжкохворої дитини
виміряти сантиметровою стрічкою у
положенні лежачи.
Визначення
обводу голови
1. Накласти сантиметрову стрічку
циркулярно навколо голови: ззаду - на найбільш виступаючу точку потилиці,
спереду - по надбрівних дугах.
2. Напрям стрічки - ззаду наперед.
3. Отримані дані записати у
відповідну документацію.
Визначення
обводу грудної клітки
1. Накласти сантиметрову стрічку:
ззаду - під кутом лопатки, спереду - по нижньому краю ареоли.
2. Отримані дані записати у
відповідну документацію.
МЕТОД
ОРІЄНТОВНИХ РОЗРАХУНКІВ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ (ЕМПІРИЧНІ ФОРМУЛИ)
А. Розрахунок основних показників
фізичного розвитку здорових дітей до року
Маса
тіла:
1. Приріст за
1-й міс. - 600 г; за
2-й міс. - 800 г; за
3-й міс. - 800 г; за кожний наступний місяць - на 50 г менше, ніж за
попередній. (Для доношеної дитини)
Місяці життя |
Щомісячний
приріст маси, г |
Підсумковий
приріст маси, г |
1 -й місяць |
600 |
|
2-й місяць |
800 |
1400 |
3 -й місяць |
800 |
2200 |
4-й місяць |
750 |
2950 |
5 -й місяць |
700 |
3650 |
5-й місяць |
650 |
4300 |
7-й місяць |
600 |
4900 |
8-й місяць |
550 |
5450 |
9-й місяць |
500 |
5950 |
10-й місяць |
450 |
6400 |
11-й місяць |
400 |
6800 |
12-й місяць |
350 |
7150 |
NB! Маса
тіла дитини в 1рік в середньому становить 10 кг.
2.Зріст: Приріст за І квартал - по 3 см щомісячно (за квартал
9 см);
за ІІ квартал - по 2,5 см щомісячно (за
квартал 7,5 см);
за ІІІ квартал - по 2 см щомісячно (за квартал 4,5
см);
за IV квартал - по 1,0 (1,5см) щомісячно (за квартал 3 см).
NB! Зріст
(довжина тіла) новонародженої дитини в середньому становить50 см.
Середня прибавка зросту за 1й рік життя – 25 см.
Зріст дитини в 1рік в середньому становить 75 см.
3. Обвід голови
NB! Обвід
голови у новонародженої дитини в середньому становить 34 см (32 -35см).
Щомісячно
обвід голови збільшується
на 1,5 см до 6 міс., після 6 міс. - на 0,5 см щомісячно.
В 6 міс. обвід голови в середньому становить 43 см.
До 6 міс. обвід голови - 43-1,5(6-n). Після
6 міс. - 43+0,5(n-6),
де n -
вік у місяцях.
В 12 міс. обвід голови в середньому становить 46 см.
4. Обвід грудей:
NB! Обвід
грудної клітки у новонародженої дитини в середньому становить 32 - 33 см (на 2
см менше, ніж обвід голови).
Щомісячно в середньому збільшується на 1,3 см (до 6 міс. - на 2 сантиметри за 1
місяць, після 6 міс. - по 0,5 сантиметра за 1 місяць). В 4
міс. обвід грудей і голови однаковий. В 6 міс він в середньому становить 45 см.
До 6 міс. обвід грудної клітки (ОГр)=
45-2(6-n); після
6 міс. - 45+0,5(n-6),
де n -
вік дитини в місяцях.
Б. Розрахунок основних показників
фізичного розвитку дітей старших 1-го року
1. Маса
тіла: від 2 до 10 років М (кг) = 10+2n, де n - вік дитини в роках;
старші
10 років - М = 30+4(n-10), де n - вік дитини в роках.
2. Зріст: Спосіб № 1: L = 75 см + 5 n, де n – кількість
років.
Спосіб
№ 2 пов'язаний із зростом дитини в 4 роки, який в середньому становить 100 см.
до 4-х років - L = 100-8 (4-n);
старші 4-х років - L = 100+6(n-4), де n - вік
дитини в роках.
В. Оцінка антропометричних даних:
середні
- відхилення
показників в межах 7 % від середньої величини;
вище
або нижче середнього
- в межах 8-20 %;
низькі
або високі -
понад 20 % від середньої величини за емпіричними формулами.
У дітей до
3х років фізичний розвиток оцінюється згідно стандартам за графіками згідно
Наказу № 149 МОЗ України «Догляд за дитиною віком до трьох років».
http://bdp.ks.ua/PROTOCOL/ped149_01.html
(додатки13-30 до Протоколу).
Для дітей
шкільного віку за Наказом № 802 від 13.09.2013 р.
«Про затвердження Критеріїв оцінки фізичного розвитку
дітей шкільного віку.» використовують
сигмальні таблиці.
МЕТОД АНТРОПОМЕТРИЧНИХ СТАНДАРТІВ
Є найбільш точним, оскільки індивідуальні антропометричні
дані дітей порівнюють з віковими, статевими і регіональними антропометричними
таблицями стандартів двох типів: параметричного (сигмаль- ного) і
непараметричного (центильного) типів.
—
визначення
середнього квадратичного відхилення (сигма);
—
оцінка
фізичного розвитку проводиться індивідуально шляхом порівняння антропометричних
даних дитини із середніми показниками фізичного розвитку (стандартами);
—
різницю
між цими показниками ділять на сигму, вказану в таблицях;
—
отримують
сигму регресії;
—
оцінюють
за шкалою регресії, в основу береться умовна зросту.
Оціночні
підгрупи за показниками зросту:
ü
низький
(варіабельність сигми -2 і нижче);
ü
нижче
середнього (від -1 до -2);
ü
середній
(від +1 до -1);
ü
високий
(від +2 і вище).
Якщо
маса тіла і обвід грудей відповідають сигмі регресії зросту, то фізичний
розвиток дитини вважають гармонійним.
Якщо
ці показники мають різницю більшу ніж 1 сигма регресії - це дисгармонійний
фізичний розвиток (вказують, за рахунок чого ця дисгармонія, враховуючи
соматоскопічні показники).
Центильний
метод.
Принцип
центильних таблиць полягає в тому, що центилі ділять значення показників
фізичного розвитку на 100 рівнозначних інтервалів, найчастіше використовують
3-, 10-, 25-, 50-, 75-, 90- і 97-й центилі.
Оцінка:
25-75-й
центилі - середні показники;
25-10-й,
75-90-й - тенденції до зниження або зростання показника;
10-3-й,
90-97-й центилі - явне зниження або явне зростання показника.
(Приклад таблиці на стор. 75 підручника.)
Коефіцієнт
фізичного розвитку (Q) показує,
який відсоток від нормальної становить маса
дитини:
фактична маса (кг)
Q = - -------------------------х100 %,
належна маса
(кг)
Масо-ростовий
коефіцієнт: відношення маси до зросту (для новонароджених норма 60-64).
Зниження
масо-ростового коефіцієнта менше 60 слід вважати одним з основних діагностичних
критеріїв вродженої гіпотрофії.
Залежно від величини цього
показника затримку внутрішньоутробного розвитку класифікують наступним чином:
I ступінь - 59-55
II ступінь - 54-50
III ступінь - 50 і менше.
Приклад розрахунків при оцінці
фізичного розвитку
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 6 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3800 г і довжиною тіла 54 см. На даний час дитина важить 8,5 кг, має зріст 70
см, обводи голови 43,5 см, грудей - 45см.
Еталон відповіді.
За
емпіричними формулами належна маса тіла дитини:
3800
+ 600 + 800 + 800 + 750 + 700 + 650 = 8100 г (відхилення 4,9 %).
Зріст:
54 + 3•3 + 2,5•3 = 70,5 см (відхилення від норми 0,7 %).
Обвід
голови: 34 + 1,5•6 = 43 см (відхилення +1,1 %).
Обвід
грудної клітки в 6 міс. = 45 см.
Зводимо всі дані в
таблицю:
Показники |
Фактичні дані |
Належні дані за емпіричними формулами |
Маса
тіла (кг) |
8,5 |
8,1 (+ 4,9 %) |
Зріст
(см) |
70 |
70,5 (-0,7 %) |
Обвід
голови (см) |
43,5 |
43 (+1,1 %) |
Обвід
грудей (см) |
45 |
45 |
Індекс
Q |
104,9 % |
Надлишок 4,9 % |
ВИСНОВОК:
фізичний розвиток дитини гармонійний і відповідає середньому згідно з віком.
№ 14. Задачі:(Обирати комплект з трьох задач згідно наданому номеру.)
Комплект задач №1 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 3міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3500 г і довжиною тіла 50 см,
обводом
голови 35
см, грудей – 33 см.
На даний час дитина важить 5,8 кг, має зріст 59 см, обводи голови 39 см, грудей – 39
см. |
2. |
Дитині 5
років. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Дитина стежить очима і повертає голівку
за рухами яскравим предметом, у напрямку звуку, добре утримує голову у
вертикальному положенні, відкриває рота, коли бачить материнські груди.
Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №2 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 6 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3400 г і довжиною тіла 51 см, обводом голови 34 см, грудей – 32 см. На даний
час дитина важить 8
кг, має зріст 69 см, обводи голови 43 см, грудей – 45 см. |
2. |
Дитині 6
років. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних(якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Дитина впевнено захоплює іграшку кистю
і тягне їх до рота. Повертається із спини на бік. Зникає більшість безумовних
рефлексів (Моро, хапальний тощо). Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №3 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 5 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3300 г і довжиною тіла 50 см, обводом голови 34 см, грудей – 32 см. На даний
час дитина важить 7,5 кг, має зріст 64 см, обводи голови 42 см, грудей – 44 см. |
2. |
Дитині 3
роки. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Добре впізнає матір, уміє непогано
сидіти без підтримки, намагається самостійно сідати. Починає вимовляти окремі
склади: “ма”, “ба”. Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №4 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 7 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3200 г і довжиною тіла 50 см,
обводом
голови 33
см, грудей – 31 см.
На даний час дитина важить 8,2
кг, має зріст 69
см, обводи голови 44
см, грудей – 45,5 см.
|
2. |
Дитині 7
років. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Дитина встає, хапається за бар’єр.
Хапає кубіки кожною рукою і тримає їх нетривалий час. Повзає на животі. Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №5 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 4 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3600 г і довжиною тіла 52 см,
обводом
голови 35
см, грудей – 33 см.
На даний час дитина важить 6,8
кг, має зріст 62
см, обводи голови 41
см, грудей – 41 см. |
2. |
Дитині 2
роки. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Починає фіксувати погляд на яскравих предметах, піднімати голівку,
лежачи на животі, видає невизначені звуки (агукає), посміхається, спить
близько 20 год на добу. Вказати вік дитини. |
2.
Критерії
оцінювання:
Завдання № 1 - 9 максимальна оцінка – 10 б.
Завдання № 10 максимальна оцінка - 20 б.
Завдання № 11 максимальна оцінка - 10 б.
Завдання № 12 максимальна оцінка - 15 б.
Завдання № 13 алгоритми (можна написати, або
роздрукувати та влкеъти у щоденник) максимальна оцінка - 5 б.
Завдання № 14 максимальна оцінка - 40 б.(відповідно:
20, 15, 5)
Максимальна кількість балів за заняття - 100
Оцінка 5
–95-100 б
Оцінка 4
– 81-94 б
Оцінка
3 - 51-80 б.
Оцінка 2
– 0 – 50 б
3.
Термін
виконання:за
розкладом заняття.
Відповіді надіслати на електронну адресу kionolga2@gmail.com
Коментарі
Дописати коментар