Група 3А л/с Практичне заняття № 9 Виконав студент: Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 30.10.2020 Тема Вигодовування грудної дитини. Природне вигодовування

 

Група 3А л/с  Практичне заняття № 9     Виконав студент:

Викладач

Кіон О. І.

Предмет

Педіатрія

Дата

30.10.2020

Тема

Вигодовування грудної дитини. Природне вигодовування

 

1.      Завдання:

№ 1. Повторити теоретичні питання:

Лекція № 6, матеріали клінічного протоколу медичного догляду за дитиною до 3 років, наказ МОЗ України № 149 від 20.03.2008 р., алгоритми.

 

Основні принципи вигодовування дітей раннього віку (раціональність, збалансованість). Відповідність кількості, якості, режиму вигодовування до віку дитини, особливостей фізичного та розумового навантаження. Потреби в основних харчових інгредієнтах. Правильне співвідношення білків, жирів, вуглеводів. Дванадцять принципів підтримки грудного вигодовування.

Грудне вигодовування. Характеристика грудного вигодовування. Лактація. Хімічний склад молока в різні терміни лактації. Значення молозива для годування новонародженої дитини. Характеристика материнського молока. Складові частини грудного та коров’ячого молока. Переваги материнського молока.

Оцінювання грудного вигодовування. Техніка прикладання дитини до груді. Правила грудного вигодовування. Достовірні ознаки недостатнього отримування дитиною грудного молока. Принципи успішного грудного вигодовування на сучасному етапі.

Режим годування. Визначення орієнтовної добової кількості молока. Розрахунок орієнтовної разової порції молока. Протипоказання та утруднення під час грудного вигодовування. Відлучення від груді.

За матеріалами самостійної роботи за підручником та матеріалами наказів

Дієта та режим жінки-годувальниці.

 

Подивитись учбовий фільм Секрети грудного вигодовування

https://www.youtube.com/watch?v=p5mZMhXt720

 

Подивитись відеофільм

https://www.youtube.com/watch?v=jxp_nYUxCPU

 

№ 2.: Записати, або вклеїти у щоденник та вивчити алгоритми:

ВИГОДОВУВАННЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ

(Клінічний протокол медичного догляду за дитиною до 3 років, наказ МОЗ України № 149 від 20.03.2008 р.)

ГРУДНЕ ВИГОДОВУВАННЯ

Найкращим видом вигодовування дитини віком до 6 міс. є виключно грудне вигодовування.

Ідеальною їжею для новонародженого є материнське молоко. Воно має такі переваги:

1) захищає немовля від інфекцій, алергічних реакцій, захворювань і сприяє формуванню імунітету;

2) забезпечує інтелектуальний і пізнавальний розвиток;

3) легко засвоюється і повноцінно використовується організмом дитини;

4) забезпечує емоційний контакт матері та дитини;

5) містить усі необхідні поживні речовини в ідеально збалансованому співвідношенні.

Грудне вигодовування — це вигодовування дитини грудним молоком без застосування в раціоні дитини іншої їжі та рідини. Його необхідно починати протягом першої години після народження і продовжувати до 1 року, а за можливості — і довше.

Склад жіночого молока не постійний. У перші 2—3 дні після пологів із грудей виділяється молозиво, потім — перехідне молоко, а через 2 тиж. — зріле молоко. Енергетична цінність молока дуже висока. Воно забезпечує пристосування дитини до нового позаутробного існування та захист від інфекцій.

Матері, що годує, необхідно рекомендувати дотримуватись «вільного вигодовування» (на вимогу дитини), тобто дитина сама визна­чає кількість і тривалість годувань залежно від індивідуальної потреби. Просте правило: годувати, коли дитина зголодніє — повертає го­лову до матері, смокче руку. Плач не завжди є ознакою голоду.

Білки жіночого молока відрізняються якістю та кількістю: в коров'ячому молоці міститься більше білка, в грудному молоці основні білки — альбуміни та глобуліни.

Жир жіночого молока всмоктується на 90—98 %, коров'ячого — на 60 %; жири є основним джерелом енергії. У жіночому молоці є необхідний для розвитку дитини склад вітамінів. Грудне молоко стерильне.

Сьогодні рекомендується годувати дитину за її вимогою. Це можливо при спільному перебуванні матері та дитини. Не слід використовувати допоювання водою, соками, відварами. Грудне молоко містить близько 90 % води і повністю задовольняє потреби дитини в рідині. Введення додаткової рідини підвищує ризик гострих кишкових інфекцій, знижує потребу у грудному молоці.

У перші дні дитину годують з двох грудей. На 6—14-ту добу відбувається становлення достатньої лактації, і потреба годування з двох грудей відпадає. Частота прикладань становить 10—12 разів на добу. У міру збільшення кількості молока частота годувань поступово знижується до 7—9 разів на добу, а на 4—5-й тиждень становить 6—7 разів. Тривалість годування — 15—20 хв.

 

ПРИНЦИПИ УСПІШНОГО ВИГОДОВУВАННЯ

1.  Наявність зафіксованої в письмовій формі політики підтримки грудного вигодовування та регулярне доведення її положень до відома усіх медичних працівників закладу, вагітних, матерів і членів їх родин.

2.  Систематичне навчання медичного персоналу щодо впрова­дження політики (плану дій) підтримки грудного вигодовування.

3.  Впровадження в практику сучасних методів підготовки сім'ї до народження дитини.

4.  Допомога матерям успішно розпочати раннє грудне вигодову­вання.

5.  Навчання вагітних, матерів і членів їх родин, як годувати груд­дю та як зберегти лактацію у складних ситуаціях, у тому числі якщо вони тимчасово відділені від своїх дітей.

6.  Підтримка виключно грудного вигодовування до 6-місячного віку дитини за винятком випадків, зумовлених медичними та соціальними показаннями, і продовження грудного вигодовування до 1 року та довше із своєчасним введенням пригодовування.

7.  Забезпечення цілодобового спільного перебування матері з дитиною й участі матері (членів родини) у здійсненні догляду за дитиною.

8.  Заохочення матерів до грудного вигодовування на вимогу дитини за відсутності медичних протипоказань.

9.  Відмова від використання у дітей, які перебувають на грудному вигодовуванні, сосок, пустушок чи інших засобів, які імітують материнські груди.

10.   Створення груп підтримки грудного вигодовування та направлення до них матерів.

11.   Дотримання міжнародного зведення правил збуту замінників грудного молока.

12.   Практика сімейних пологів (підготовка партнерів і допомога жінці під час пологів). Вільне відвідування породіллі (матері) і дитини у відділенні спільного перебування.

Переваги грудного вигодовування для здоров'я

1)    дитини: діти на грудному вигодовуванні рідше хворіють на інфекційні й алергійні захворювання, мають нижчий ризик розвитку отиту, діареї, синдрому раптової смерті та у старшому віці — бронхіальної астми, ожиріння; мають кращі показники розумового розвитку;

2)    матері: жінка, яка годує дитину груддю, має нижчий ризик розвитку злоякісних новоутворень (рак грудної залози та яєчника).

Ускладнення при грудному вигодовуванні

З боку матері:

1.     Плоскі або втягнуті соски (використовувати молоко відсмоктувач, накладки для сосків, розташовувати дитину в різних положеннях).

2.     Тріщини сосків виникають при неправильній техніці грудного вигодовування (повітряні або сонячні ванни, змащування сосків молозивом або зцідженим молоком; не мити соски перед кожним годуванням, а обробляти маззю каланхое).

3.       Кандидозна інфекція: болючі сверблячі соски (лікування протигрибковими засобами).

4.       Мастит: запалення молочної залози (підвищення температури тіла, біль у ділянці молочної залози, збільшення, ущільнення, набряк, гіперемія молочної залози). Лікування: правильне прикладання до грудей, зціджування молока, підвищене положення молочної залози, холодний компрес. Годувати груддю при гнійному маститі заборонено!

З боку дитини:

1)   коротка вуздечка язика;

2)   щілина верхньої губи зверху піднебіння;

3)   вроджені зуби;

4)   знижені або відсутні смоктальний і ковтальний рефлекси.

Протипоказання до грудного вигодовування

З боку матері:

1)   декомпенсовані хвороби серцево-судинної системи та нирок у матері;

2)   психічні захворювання в стадії загострення;

3) відкрита форма туберкульозу;

4) особливо небезпечні інфекції;

5) злоякісні новоутворення;

6) застосування деяких лікарських препаратів;

7) нелікований сифіліс;

8) ВІЛ-інфікування матері.

З боку дитини:

1)    пологова травма;

2)    глибока недоношеність;

3)    гемолітична хвороба;

4)    фенілкетонурія.

 

НАВЧАННЯ МАТЕРІ ПРАВИЛЬНО РОЗТАШОВУВАТИ НЕМОВЛЯ БІЛЯ ГРУДЕЙ ТА ПРИКЛАДАТИ ДО ГРУДЕЙ

(за наказом М03 України № 438 від 12.05.2016 р.)

Показати матері як правильно тримати немовля:

тіло та голова немовляти повинні знаходитися на одній лінії;

коли немовля тягнеться до соска, його ніс повинен знаходитися навпроти соска;

немовля повинно бути притиснуте до тіла матері;

мати підтримує все тіло немовляти, а не тільки шию та плечі.

 

ЯК ДОПОМОГТИ МАТЕРІ ПРАВИЛЬНО ПРИКЛАСТИ ДИТИНУ ДО ГРУДЕЙ

1.  Мати має сісти чи лягти у зручному положенні та розслабитися. Вона може сидіти, тримаючи дитину перед собою, або лягти, поклавши дитину поряд. Якщо їй зручно, вона може покласти дитину на подушку.

2.  Сісти поряд з матір'ю на одному рівні так, щоб було зручно. Показати їй, як тримати дитину, щоб вона була повернута до неї обличчям.

3.  Голова дитини має розташовуватись на одній лінії з тілом, а її живіт — навпроти живота матері.

4.  Якщо необхідно, підтримайте дитину ззаду за плечі, але не за потилицю. її голова має бути злегка відкинута назад.

5.  Матері слід підняти грудь рукою і дати дитині всю молочну залозу, а не тільки сосок. Не потрібно защемлювати пальцями сосок чи ареолу і намагатися заштовхнути сосок дитині в рот.

6.  Мати може доторкнутись соском до губ дитини для стимуляції рефлексу захоплення.

7.  Зачекати, поки дитина широко розкриє рот і захоче смоктати. Швидко прикласти дитину до грудей.

8.  Прикласти дитину до грудей так, щоб її нижня губа була під соском. Таким чином підборіддя дитини буде прилягати до грудей. У такому положенні сосок буде розташовуватись трохи вище від центру дитячого рота і зможе стимулювати піднебіння.

Основні положення дитини біля грудей

І. Як допомогти матері, яка сидить:

• переконатися, що мати сидить у зручному, розслабленому положенні (низьке сидіння зручніше, особливо за наявності опори для спини). Якщо сидіння досить високе, то варто мати підставку під ноги, але слідкувати, щоб коліна не були підняті занадто високо. Якщо мати сидить у ліжку, можна їй допомогти за допомогою подушки;

     Якщо дитина лежить у матері на колінах, допомогти підняти дитину вище, щоб їй не треба було нахилятися вниз для прикладання дитини до грудей.

Інші позиції дитини біля грудей у положенні сидячи.

Положення з-під руки — голова дитини розташована на кисті руки матері. Це положення може бути корисним:

     для годування близнюків;

     якщо мати має певні проблеми при прикладанні дитини до грудей спереду;

     для лікування лактостазу;

    якщо для матері така позиція є просто зручною. Положення, при якому дитина знаходиться на руці, протилежній

груді, з якої годується, — тулуб дитини лежить на передпліччі матері, кистю руки вона підтримує голову дитини на рівні вух або нижче, але не підштовхує її до грудей знизу. Цей спосіб рекомендується у таких випадках:

     дитина з малою масою тіла при народженні;

     дитина ослаблена або з вродженими вадами;

     мати надає перевагу цьому положенню.

ІІ.Як допомогти матері, яка лежить:

Мати повинна лежати у зручній розслабленій позі (в якій вона може спати), при цьому голова має лежати у дещо підвищеному положенні (краще використовувати високу подушку або класти руку під голову). Дитину при цьому вона підгримує іншою вільною рукою.

Досить частою причиною того, чому дитину важко прикласти до грудей у положенні лежачи, є те, що дитина знаходиться занадто високо, і її голівці доводиться нахилятися вперед, щоб дотягнутися до соска.

Годування в положенні лежачи корисне у таких випадках:

     після акушерських втручань, які ускладнюють здійснення годування в положенні сидячи (кесарів розтин, епізіо-, перинеотомія, накладення акушерських щипців та ін.);

     якщо матері хочеться спати, вона може годувати, не встаючи з ліжка.

III. Інші положення:

     мати може годувати стоячи (при неможливості сидіти чи лежати);

     мати може годувати лежачи на спині (дитина зверху) — це положення зручне при лактостазі, а також при надлишковій кількості молока у матері;

     якщо дитині важко прилаштуватися до груді, то інколи може допомогти таке положення: мати лягає на живіт, спираючись на лікті, дитина під нею.

Ознаки правильного прикладання дитини до грудей матері:

     голова і тіло дитини розташовані в одній площині;

     тіло дитини притиснуте до матері обличчям до грудей, ніс знаходиться напроти соска;

     мати підтримує усе тіло дитини знизу, а не тільки голову та плечі;

     мати підтримує груди знизу пальцями, при цьому вказівний палець розташовується знизу, а великий палець — зверху (пальці не мають бути близько від соска);

спочатку мати повинна доторкнутися соском до губ дитини і почекати, коли дитина широко відкриє рот, а потім швидко наблизити дитину до грудей, направивши її нижню губу нижче від соска Гак, щоб дитина захопила нижню частину ареоли;

     положення матері має бути зручне для неї.

Ознаки ефективного смоктання:у дитини спостерігається повільне, глибоке смоктання з невеликими перервами.

Достовірні ознаки недостатнього отримання дитиною грудного молока:

     приріст маси тіла менше 500 г за місяць;

     сечовиділення дитини менше 6 разів на день, сеча жовта, концентрована з різким запахом.

 

НАВЧАННЯ МАТЕРІ ЗЦІДЖУВАТИ ГРУДНЕ МОЛОКО

(за наказом МОЗ України № 438 від 12.05.2016 р.)

Попросити матір виконати такі дії:

1. Ретельно вимити руки.

2. Влаштуватися зручніше.

3. Поставити контейнер з широким отвором під сосок та ареолу.

4. Покласти великий палець зверху на груди, а вказівний під груди, так, щоб пальці були один навпроти одного (як мінімум у 4 см від кінчика соска).

5. Декілька разів стиснути груди великим та вказівним пальцями та відпустити.

Якщо молоко не з'являється, перекласти великий та вказівний пальці ближче до соска і стискати та відпускати груди, як і раніше.

6. Стискати та відпускати пальці навколо грудей так, щоб пальці знаходились на тій же відстані від соска. Намагайтесь не стискати сосок та не терти шкіру пальцями.

7. Зцідити молоко з однієї груді до такої міри, поки воно не почне просто капати, потім з іншої груді до такого ж ступеню.

8. Припинити зціджування, коли молоко перестане литися, а буде капати.

 

ОСНОВНІ ТРУДНОЩІ ГРУДНОГО ВИГОДОВУВАННЯ З БОКУ МАТЕРІ

Проблеми

Дії фельдшера

1. Повільне прибування молозива та молока

Часте прикладання дитини до грудей, годування з обох грудей

2. Відстрочений лактопоез

Прикладання новонародженого до обох грудей не менше ніж 12 разів на добу

3. Надмірно бурхливе наростання лактопоезу

Зціджування молока перед годуванням і після году­вання

4. Закупорювання молочної протоки

Усунути тиск одягу, частіше годувати дитину. Перед годуваннями — теплий компрес і м'який масаж груді

5. Фізіологічне нагрубання молочної залози

Часте тривале годування, теплий компрес на залозу на 10—15 хв перед годуванням, холодний — після годування; масаж шиї і спини

6. Патологічне нагрубання молочної залози

Часте годування. Перед годуванням за 2—3 хв внутрішньом'язове введення 0,5 мл окситоцину 2 рази на день. Зціджування молока перед годуванням, якщо дитина не може захопити сосок і ареолу. Холодний компрес для зменшення набряку після годування. Масаж шиї та спини

7. Плоскі або втягнуті соски

Для відтягування сосків використання молоковід-смоктувача, спеціального бюстгальтера, різні положення дитини біля груді

8. Тріщини сосків

Виправити неправильну техніку прикладання дитини до грудей, повітряні або сонячні ванни для сосків, змащування сосків молозивом або «заднім» молоком. Не мити з милом соски, обробляти соски маззю ка­ланхое, обліпихи

9. Додаткові молочні часточки

Холодний компрес або компрес із камфорним маслом локально

10. Рубцеві зміни молочної залози, пов'язані з попередніми операціями на молочній залозі, в тому числі з косметичних цілей

Консультування спеціаліста-мамолога. Успішне годування однією молочною залозою можливе

 

ОСНОВНІ ТРУДНОЩІ ГРУДНОГО ВИГОДОВУВАННЯ З БОКУ дитини

Проблеми

Дії фельдшера

1. Слабка смоктальна активність

Виключити наявність перинатальної та вродженої патології

2. Синдром «голодного щасливця» у дітей — ледачих смоктунів

Прикладати дитину до обох грудей, після чого повністю зціджувати залишок молока і догодовувати дитину з ложечки або піпетки

3. Синдром «розгубленості перед соском»

Часте прикладання до грудей

4. Надзвичайно жадібне й енергійне смоктання

Забезпечити під час годування перерви 2— 3 рази

5. Коротка вуздечка язика

3 часом розтягується, якщо ні — хірургічне лікування

6. Значне утруднення носового дихання

Тимчасове годування з ложечки або піпетки зцідженим молоком. Судинозвужувальні краплі в ніс

7. Щілина верхньої губи, твердого піднебіння

Застосування індивідуального обтюратора. Хірургічне лікування

8. Маленька нижня щелепа

Годування з ложечки зцідженим грудним молоком при неможливості пристосування до смоктання грудей

 

РОЗРАХУНОК ДОБОВОЇ КІЛЬКОСТІ ЇЖІ

Мета: забезпечення раціонального вигодовування дитини.

Місце проведення: дитяча поліклініка, дитяче відділення, домашні умови.

Етапи

Зміст

Попередня підготовка

Вимити руки, зважити дитину

Алгоритм виконання

У новонароджених добову кількість їжі розраховують: за формулою Фінкельштейна:

до 10 дня 70 - 80 х n, деn— день життя новонародженого,

70 маса при народженні менше 3200 г,

80 маса при народженні більше 3200;

об'ємний метод (метод Черні):

від 10 днів до 2 міс. 1/5 маси тіла дитини;

2—4 міс. 1/6 маси тіла дитини;

4—6 міс. 1/7 маси тіла дитини;

6—12 міс. 1/8—1/9 маси тіла дитини

Реєстрація

Призначену добову потребу їжі записати у листок харчуван­ня, який вклеюється в ф. 112 або в історію хвороби

 

ДОБОВА ПОТРЕБА ДІТЕЙ 1-ГО РОКУ ЖИТТЯ В ГОЛОВНИХ НУТРІЄНТАХ ТА ЕНЕРГІЇ ПРИ ПРИРОДНОМУ ВИГОДОВУВАННІ

(за О.В. Мазуріним, І.В. Воронцовим, 2000)

Нутрієнти

 

Вік дитини (місяці)

0—2

8—5

6—12

Білки, г/кг

2,2

2,6

2,9

Жири, г/кг

6,5

6,0

5,5

Лінолева кислота, г/кг

0,7

0,7

0,7

Вуглеводи, г/кг

13

13

13

Енергомісткість, ккал/кг

115

115

110

 

Ознаки недогодовування дитини

• зміна поведінки дитини — неспокій, плач, дитина вимагає їжі через короткі інтервали після годування грудьми;

     зниження частоти й об'єму сечовипускання — менше 10— 15 разів на добу в перше півріччя життя, менше 6—10 разів — у друге півріччя;

     зміна частоти та характеру випорожнень у дитини — один раз на добу або через одну—дві доби, мізерні, інтенсивно жовтого та зеленуватого кольору;

     недостатня інтенсивність або затримка приросту маси тіла;

     зменшення товщини підшкірно-жирового покриву на животі, потім — на кінцівках;

     поява ознак анемії (залізо- та білководефцитної);

     зміна кольору шкіри та слизових оболонок (блідість), сухість волосся.

 

ПРИГОДОВУВАННЯ (ПРИКОРМ)

Пригодовування — це продукти харчування, які вводяться як доповнення до грудного молока (молочної суміші у разі штучного вигодовування) дитині першого року життя.

Ознаки готовності дитини до введення пригодовування:

1) тримає голову;

2) сидить практично без підтримки;

3) відкриває рот, коли до нього підносять ложку;

4) відвертається від ложки, коли не голодна;

5) закриває рот з їжею, тримає її в роті, потім ковтає, але не випльовує і не виштовхує.

 

ПРАВИЛА ВВЕДЕННЯ ПРИГОДОВУВАННЯ

1.  Введення нової їжі має бути у кожному окремому випадку процесом введення рекомендованих відповідно до віку дитини продуктів харчування із поступовою зміною в динаміці їх консистенції, смаку, запаху та зовнішнього вигляду при одночасному продовженні грудного вигодовування.

2.  Треба впевнитись, що дитина готова до введення пригодовування.

3.  Пригодовування треба давати, коли дитина активна і голодна, краще під час сніданку або обіду разом з іншими членами сім'ї.

4.  Пригодовування дається після нетривалого годування грудьми (у разі штучного вигодовування — невеликої кількості молочної суміші).

5.  Під час годування дитина має перебувати у вертикальному положенні, в зручній позі на руках або на колінах у матері чи в спеціальному дитячому стільчику.

6.  Їжу необхідно давати з ложки, поклавши невелику кількість їжі на кінчик чайної ложки. Ложку слід тримати так, щоб дитина її бачила. Потім треба торкнутися ложкою до губ дитини, щоб частина продукту залишилася у неї на губах. І коли дитина відкриє рот, покласти ложку з їжею на середину язика, тоді дитина легко її проковтне.

7.  Кожен продукт пригодовування вводиться починаючи з 1 чайної ложки, його кількість збільшують поступово, за 5—7 днів, до повної порції, розділивши її на 2 годування. Дитина сама покаже, що наїлася, відвернувши голову, відштовхуючи ложку або не відкриваючи рот.

8.  Щоразу після того, як дитина отримала пригодовування, доцільно прикладати її до грудей. Це допоможе зберегти лактацію, а дитина почуватиметься задоволеною.

9.  У разі відмови дитини від нової їжі не треба годувати її примусово, оскільки вона може взагалі відмовитися від усіх інших продуктів? Під час годування необхідно, щоб мати спілкувалася з дитиною.

10.    Кожний Наступний новий продукт має складатися з одного інгредієнта і даватися дитині впродовж не менше 5 днів. Лише після цього можна давати змішані страви із відомих продуктів. Це дастьможливість визначитися щодо причини харчової алергії у разі її виникнення.

11.    Для полегшення звикання дитини до нових продуктів рекомендується додавати в продукти пригодовування грудне молоко.

12.    їжа має бути свіжоприготовленою, мати ніжну гомогенну консистенцію, від вершкоподібної до сметаноподібної (відповідно до віку), остудженою до температури тіла (36—37 °С).

13.    Для профілактики залізодефіцитної анемії з 6 міс. обов'язково вводяться продукти, які містять залізо (м'ясо, потім печінку, яєчний жовток, рибу).

14.    Не рекомендоване вживання ніяких видів чаю та кави дітям до 2 років, бо ці напої перешкоджають всмоктуванню заліза.

15.    Не слід давати цільне нерозведене коров'яче молоко дітям до 9 міс. — фактор розвитку залізодефцитної анемії.

16.    Цільне молоко та молочні продукти можна давати дитині з 9—12 міс.

17.    Під час введення пригодовування не слід додавати в їжу сіль, спеції.

18.    У разі появи ознак поганої переносності продукту (порушення функції системи травлення, алергічні реакції тощо) слід припинити введення даного продукту і ввести інший.

Першим продуктом пригодовування у віці 6 міс. можуть бути каші (краще крупи, які не містять глютену): гречана, рисова, кукурудзяна, овочеве або фруктове пюре. Частота введення продуктів 1— 2 рази на день, поступово об'єм порції збільшують.

У віці 6 міс. дитина має отримувати їжу, що містить залізо, а саме: каші промислового виробництва, збагачені залізом, м'ясо, рибу, яєчний жовток.

 

РЕКОМЕНДОВАНА СХЕМА ВВЕДЕННЯ ХАРЧОВИХ ДОБАВОК, ПРИГОДОВУВАННЯ ДІТЯМ НА ПРИРОДНОМУ ВИГОДОВУВАННІ

(за наказом М03 України № 149 від 20.03.2008 р.)

Продукти і страви пригодовування

Термінвведення

(місяці)

Об'єм залежно від віку дитини

6 міс

7 міс.

8 міс

9 міс

10—12 міс

Сік (фруктовий, ягідний, овочевий), мл

6

30-50

50-70

50-70

80

100

Фруктове пюре, мл

6

40-50

50-70

50-70

80

90-100

Овочеве пюре, г

6

50-100

150

170

180

200

Молочно-круп'яна каша, г

6-7

50-100

100— 150

150

180

200

Молочно-злакова каша, г

7-8

 

 

 

 

 

Кисломолочні продукти, мл

8-9

50-100

100— 150

150-200

Сир, г

6,5-7,5

5-25

10-30

30

З0

50

Яєчний жовток, шт.

7,0-7,5

1/8-1/4

1/4-1/2

1/2

1/2-1

М'ясне пюре, г

6,5-7,0

5-30

З0

50

50

50-60

Рибне пюре, г

8-10

 

10-20

30-50

50-60

Олія, г

6

1/2 ч.л.

1/2 ч.л.

1 ч.л.

1 ч.л.

1 ч.л.

Вершкове масло, г

6-7

1/2 ч.л.

1/2 ч.л.

1 ч.л.

1 ч.л.

1 ч.л.

Хліб пшеничний, г

8-9

5

5

10

 

Калорійність, яку мають забезпечити продукти пригодовування

Вік (місяці)

6—8

9—11

12—23

Калорійність (ккал/день)

200

300

550

 

ПРАВИЛА ВВЕДЕННЯ ОКРЕМИХ ПРОДУКТІВ ПРИГОДОВУВАННЯ

(за наказом М03 України № 149 від 20.03.2008 р.)

Каші

1.  Починати треба з каші, яка містить одну крупу, доцільно — з підвищеним вмістом заліза (наприклад з рисової або гречаної). Потім вводити каші з інших круп (кукурудзяну, вівсяну).

2.  Змішані каші з кількох круп треба вводити тільки після того, як дитина уже отримувала каші з кожної крупи окремо.

3.  Каші можна розводити грудним молоком.

4.  Для приготування каші можна використовувати молочну суміш або розведене коров'яче молоко.

5.  Каші можна змішувати з овочами або фруктами, але тільки після того, як дитина спробувала кожен із цих продуктів окремо.

6.  Годувати дитину тільки ложкою.

М'ясо та альтерна­тивні продукти

1.      Рекомендоване дитині віком 6—9 міс. м'ясо: телятина, курятина, індичатина, кролятина, нежирна свинина.

2.      Починати треба з дрібно перекрученого або розім'ятого м'яса, поступово переходячи до шматочків.

3.      М'ясо має бути не сухе, а зберігати природну вологість,щоб дитина могла його легко проковтнути.

4.      Не слід давати дитині копчені м'ясні продукти, ковбасу,сосиски, оскільки вони містять велику кількість жирів і солі.

5.      Треба давати дитині рибу (з 8—10 міс.) і яєчний жовток,які є також джерелом заліза. Однак яєчний білок є алергенним продуктом і до виповнення дитині 1 року його давати  не слід

Овочі та фрукти

1.      Овочі доцільно вводити перед фруктами, оскільки деяким дітям може не сподобатися смак овочів, якщо вони звикли до солодкого смаку фруктів. Проте це необов'язково стосується усіх дітей.

2.      Починати треба з одного виду овочів або фруктів і лише після того, як дитина отримала кожен з них окремо, можна їх змішувати.

3.      Починати треба з негострих на смак овочів (кабачок, гарбуз, картопля, капуста, патисон) і фруктів (яблука, персики,абрикоси, сливи).

4.      Овочеве/фруктове пюре як низькобілкову страву дають не більше ніж протягом 2 тиж., потім необхідно збагачувати ці страви шляхом додавання в них високобілкових продуктів(м'який сир, м'ясо).

5.      Можна давати дитині протерті свіжі овочі та фрукти, які перед тим треба добре помити і почистити. 3 часом можна буде давати дитині овочі та фрукти шматочками

Соки та інші напої

1.      Сік доцільно давати дитині тоді, коли вона уже отримує інші продукти пригодовування. Сік можна давати у невеликій кількості (80—100 мл у віці до 1 року), пересвідчившись, що дитина випиває достатньо грудного молока (молочної суміші у разі штучного вигодовування). Соки не треба розводити водою та додавати цукор.

2.      3 6 міс. необхідно допомагати дитині вчитися пити з чашки.

3.      Не рекомендується вживання будь-яких видів чаю (чорного, зеленого, трав'яного) та кави до 2 років. Ці напої перешкоджають всмоктуванню заліза. Після дворічного віку слід уникати вживання чаю під час їди.

Молочні продукти

1.      Рекомендовано давати дитині м'який сир (з 6 міс).

2.      Не слід давати дитині цільне нерозведене коров'яче або козяче молоко до дев'ятимісячного віку, а краще до 1 року. Розведене коров'яче молоко можна використовувати для приготування страв пригодовування.

3.      Не рекомендується вигодовування дитини виключно козячим молоком, зокрема через ризик виникнення фолієводефіцитної анемії

 

ПОРАДИ МАТЕРІ ЩОДО БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ГОДУВАННЯ

1. Перед їдою обов'язково вимити руки матері та дитині.

2. Використовувати чисту воду, чистий посуд для приготування та подавання їжі дитині.

3. Треба завжди перебувати із дитиною, коли вона їсть, ніколи не залишати її саму.

4. Не давати дитині твердих продуктів харчування у вигляді маленьких круглих предметів (виноград, горіхи, цукерки-льодяники тощо).

5. Уникати гострих предметів.

6. Не примушувати дитину їсти.

7. Їжа має бути остудженою до температури тіла (36—37 °С).

Важливо пояснити матері, що кожна дитина має свою індивідуальну схему введення пригодовування щодо темпів введення різних продуктів.

 

ОЦІНЮВАННЯ ХАРЧУВАННЯ ДИТИНИ ВІКОМ 6—12 МІС.

Харчування дитини оцінюють при кожному обов'язковому медичному огляді дитини. Для оцінювання харчування необхідно розпитати матір:

     про наявність труднощів чи проблем при вигодовуванні дитини;

     уточнити, чи продовжується грудне вигодовування;

     якщо годування груддю продовжується, уточнити скільки разів на добу дитина прикладається до грудей;

     з'ясувати, чи почала мати вводити пригодовування;

     які продукти пригодовування отримує дитина, звернути особливу увагу на продукти, збагачені залізом;

     яка частота введення пригодовування;

     який об'єм пригодовування;

     яка консистенція продуктів пригодовування: рідка, сметано-подібна, густа;

     чим користується мати при годуванні дитини: ложкою чи пляшкою з соскою;

     чи активно заохочується дитина до їжі.

 

КОНСУЛЬТУВАННЯ МАТЕРІ З ВИГОДОВУВАННЯ ДИТИНИ ВІД 6 ДО 12 МІС.

Після оцінювання вигодовування та харчування дитини необхідно провести консультування матері.

1. Під час проведення консультування дуже важливим є надання матері психологічної підтримки.

2.  Порекомендувати матері продовжити годування груддю на вимогу дитини. Страви пригодовування не повинні повністю витісняти грудне вигодовування.

3.  Порекомендувати матері поступово, відповідно до апетиту дитини, збільшити кількість пригодовування, який вводиться. Пояснися важливість отримання дитиною пригодовування, збагаченого залізом. Чітко пояснити частоту годування відповідно до віку дитини. Порекомендувати матері уникати однотипного харчування дитини.

4.  Пояснити матері важливість спілкування з дитиною під час годування. Необхідно годувати дитину разом з іншими членами сім'ї, давати можливість дитині їсти самостійно, бути готовою до безладу, який є невід'ємною частиною процесу навчання споживання їжі. Треба навчити матір спілкуватися з дитиною під час годування: говорити тихо, лагідно. Не порівнювати свою дитину з іншими, оскільки здорові діти не подібні один на одного: вони можуть з'їдати різну кількість пригодовування, відмовлятися від продуктів, які подобаються іншим дітям, і навпаки. Мати має знати, що достовірною ознакою нормального розвитку дитини є стабільні показники приросту маси тіла.

5.  Пояснити матері шкідливість примусового годування дитини.

6.  Необхідно дати поради матері щодо безпеки під час годування.

 

РАЦІОНАЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ ЖІНКИ, ЩО ГОДУЄ ГРУДДЮ

     Надавайте перевагу з усіх видів м'яса птиці та рибі.

     Уникайте панірувальних сухарів і смажених страв.

     Запікайте, варіть, тушкуйте, але не смажте.

     Уникайте переробленого м'яса з високим умістом жиру (ковбаси, сосиски, тушонка).

     Використовуйте молоко з низьким умістом жиру.

     Використовуйте в основному сири, виготовлені з молока зі зниженим вмістом жиру.

     Обмежте споживання підсолоджених молочних продуктів (морозиво, пудинг, молочні десерти, сиркову масу).

     Хліб, злаки.

     Надавайте перевагу хлібним, круп'яним і злаковим продуктам з цільного зерна (хліб з борошна грубого помелу, вівсяні пластівці, нешліфований рис).

     Обмежте споживання солодких хлібобулочних виробів і пластівців.

     Обмежте споживання продуктів з додаванням жирів (крекери, вафлі, печиво).

     Краще вживайте свіжі фрукти, ніж соки.

     Обмежте споживання солодких фруктів і соків з додаванням цукру.

     Уникайте овочевих страв з використанням майонезу, овочевих гострих соусів, маргарину, а також смажених овочів (смаженої картоплі та ін.).

     Обмежте споживання вершкового масла та олії (до рекомендованих норм).

     Обмежте солодощі (цукерки, печиво, пироги тощо), не вживайте газовану воду і всі газовані напої, що містять цукор та барвники.

ПОРАДИ МАТЕРІ ДЛЯ ПОСТУПОВОГО ПРИПИНЕННЯ ЛАКТАЦІЇ

ТА ГРУДНОГО ВИГОДОВУВАННЯ

     Впевнитися, що дитина отримує достатню кількість їжі і повністю адаптувалася до неї;

     поступово (раз на 1—2 тиж.) зменшити на одне кількість грудних годувань на добу;

     годування вночі або ввечері потрібно припинити в останню чергу;

     уникати ситуацій, які б нагадували дитині про годування груддю, якщо дитина достатньо велика і розуміє пояснення, мати може дати зрозуміти, що погодує її пізніше в інший час;

     демонструвати дитині свою любов і увагу іншими способами;

     залучати для догляду (особливо перед сном) у цей період інших членів сім'ї;

     відволікати увагу дитини від груді, даючи нову іграшку або смачну їжу;

     не використовувати в цей період «виховні» засоби, і при наполяганні дитини на годуванні грудьми погодитися з нею.

 

№ 3.Заповнити таблицю:

Питання

Відповідь

1.       

Коли дитину вперше прикладають до грудей?

 

2.       

Яке співвідношення між інгредієнтами їжі у дітей першого півріччя життя?

 

3.       

Що таке молозиво, та коли воно виділяється?

 

4.       

Якої з ненасичених жирних кислот немає в жіночому молоці?

 

5.       

Що необхідно вживати дитині першого року життя для корекції білка в раціоні?

 

6.       

3 якою метою дітям грудного віку призначають соки?

 

7.       

Яка мікрофлора кишок характерна для дітей на грудному вигодовуванні?

 

8.       

У яких випадках корисне годування в положенні лежачи?

 

9.       

Чи є щілина верхньої губи зверху піднебіння протипоказанням до грудного вигодовування?

 

10.   

Які харчові продукти необхідно призначити матері для стимулювання лактації?

 

11.   

До якого віку бажано годувати груддю?

 

12.   

Яка потреба в енергії у дітей 1 року життя?

 

13.   

У яких випадках мати може годувати лежачи на спині?

 

14.   

Для чого використовується формула Фінкельштейна?

 

15.   

Назвіть достовірні ознаки недостатнього отримання дитиною грудного молока.

 

16.   

Чи є тріщини сосків протипоказанням до грудного вигодовування?

 

17.   

Чи є декомпенсовані хвороби серцево-судинної системи та нирок у матері протипоказанням до грудного вигодовування?

 

18.   

Чи є фенілкетонурія протипоказанням до грудного вигодовування?

 

19.   

Чи відноситься забезпечення цілодобового спільного перебування матері з дитиною до принципів успішного вигодовування?

 

20.   

Яка потреба в білках у дітей 1 року життя?

 

21.   

Назвіть основні положення дитини біля грудей матері.

 

22.   

Що робити при повільному прибування молозива та молока?

 

23.   

Що таке зріле молоко, та коли воно виділяється молочними залозами?

 

24.   

Що робити, якщо у дитини коротка вуздечка язика?

 

25.   

Що робити, якщо у матері плоскі або втягнуті соски?

 

26.   

Що робити, якщо у матері відстрочений лактопоез?

 

27.   

Що робити, якщо у дитини слабка смоктальна активність ?

 

28.   

За якою формулою розраховується добова кількості їжі для дитини 5днів, яка народилася з масою 3000г?

Вписати розрахунок

29.   

За якою формулою розраховується добова кількості їжі для дитини 8 днів, яка народилася з масою 3500г?

Вписати розрахунок

30.   

За яким методом розраховується добова кількості їжі для дитини 20 днів, яка народилася з масою 3000г?

Вписати розрахунок

31.   

За якою формулою розраховується добова кількості їжі яким методом для дитини 3х місяців, яка народилася з масою 3500г?

Вписати розрахунок

32.   

Назвіть ознаки готовності дитини до введення пригодовування.

 

33.   

Для чого вводиться дітям 1 року  вершкове масло та олія?

 

34.   

З якого віку дитині вводиться яєчний жовток?

 

35.   

3 якою метою та в якому віці дітям призначають  м'ясне пюре?

 

36.   

3 якою метою та в якому віці дітям призначають  сир?

 

37.   

Що таке пригодовування?

 

38.   

Які продукти можуть бути введені,як перший продукт пригодовування у віці 6 міс.?

 

39.   

З якого віку дитині вводяться кисломолочні продукти?

 

40.   

Скільки фруктового соку дитина мусить отримувати в віці 8 міс?

 

41.   

Скільки олії можна додавати до продуктів прикорму в віці до 1 року? 

 

42.   

Які види м'яса рекомендоване дитині віком 6—9 міс.?

 

43.   

Чи раціонально починати введення продуктів прикорму з фруктового соку? Чому?

 

44.   

З якого віку дитині вводять  в раціон пшеничний  хліб?

 

45.   

З якого продукту треба починати введення прикорму дитині з надлишковою вагою?

 

46.   

Яку калорійність мають забезпечити продукти пригодовування дитині 6 місяців?

 

47.   

За яким режимом рекомендується годувати дитину перших місяців життя?

 

48.   

Які переваги грудного вигодовування для здоров'я дитини?

 

49.   

Які переваги грудного вигодовування для здоров'я матері?

 

50.   

Який максимальний добовий об’єм їжі потрібен дитині 1-го року життя?

 

 

2.        Критерії оцінювання:

№ 1.

№ 2.

№ 3. Заповнити таблицю: 100 б.

 

Максимальна кількість балів за заняття - 100

Оцінка 5 –90-100 б

Оцінка 4 –75-89 б

Оцінка 3  - 51-74 б.

Оцінка 2 – 0 – 50 б.

 

Термін виконання:наступний день після заняття за розкладом.

Відповіді надіслати на електронну адресу kionolga2@gmail.com

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Група 4А с/с Практичне заняття № 8 Викладач Кіон О. І. Предмет Медсестринство в педіатрії Дата 03.11.2021 Тема Медсестринський процес при туберкульозі у дітей.

Група 3 Б л/с Практичне заняття № 13 Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 26.11.2021 Тема Захворювання новонароджених: захворювання шкіри й пупкової ранки, сепсис. Внутрішньоутробні інфекції.