Група 4А с/с            Практичне заняття № 1         7 семестр

Викладач

Кіон О. І.

Предмет

Медсестринство в педіатрії

Дата

06.09.2022

Тема

Природжені вади серця і судин.

 

  1. Завдання: Виконати у щоденнику

№ 1. Заповнити таблицю: (поставити +)

Вроджені вади серця

                  Симптом

Вроджені   

вади серця

серцевий горб

блідість шкіри

ціаноз губ

ціаноз шкіри і слизових оболонок

відстають у фізичному розвитку

пульсація в епігастрії

АТ з великим пульсовим градієнтом

акцент 2 тону над легеневою артерією

систолічний шум

ритм галопу

„машин

ний

шум

Відкрита аортальна протока 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДМПП

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДМШП

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стеноз отвору аорти  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коарктація аорти 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тетрада Фалло  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ 2 Заповнити таблицю: Медсестринський процес при вроджених вадах серця у дітей.

 

 

вроджені вади серця

визначення

 

етіологія

 

Мс обстеж

скарги

 

анамнестичні данні

 

об’єктивно

 

Проблеми

Дійсні

 

Потенційні

 

медсестринські втручання

незалежні

 

за призначенням лікаря

 

Диспансеризація

 

Профілактика

захворювання

 

 

№ 3 Записати та вивчити алгоритми:

ПІДРАХУНОК ЧАСТОТИ ПУЛЬСУ Й ВИЗНАЧЕННЯ ЙОГО ВЛАСТИВОСТЕЙ

Мета: визначити основні властивості пульсу - частоту, ритм, наповнення, напруга.

Показання: оцінка функціонального стану організму.

Оснащення: годинник або секундомір, температурний лист, ручка з червоним стрижнем.

ЕТАПИ

ЗМІСТ

ПРИМІТКА

Підготовчий

1. Пояснити мамі / родичам мету і хід дослідження, отримати згоду мами та дитини.

2. Надати пацієнтові зручне положення сидячи або лежачи.

3. Вимити і висушити руки.

Підрахунок частоти пульсу у дітей при пальпації променевої артерії може становити певні труднощі в зв'язку з високою частотою скорочення серця. У цих випадках доцільно проводити такий підрахунок, орієнтуючись не на одиночну пульсацію, а на 2 - 3 пульсових удару і фіксуючи число таких «двійок» або «трійок» в інтервалі часу.

Алгоритм

виконання

1. Охопити одночасно кисті дитини паль-цями своїх рук вище лучезапястного суглоба так, щоб 2, 3 і 4-й пальці знаходилися над променевої  артерією (2-й палець біля основи великого пальця).

2. Порівняти коливання стінок артерій на правій і лівій руках.

3. Провести підрахунок пульсових хвиль на тій артерії, де вони краще виражені протягом 60 секунд.

4. Оцінити інтервали між пульсовими хвилями.

5. Оцінити наповнення пульсу.

6. Здавити променеву артерію до зникнення пульсу і оцінити напруга пульсу.

Підрахунок пульсу проводять протягом хвилини.

Порівнюють характеристики пульсу на обох руках для з'ясування стану артерії і визначення більш чіткої пульсації

Завершення процедури

1. Провести реєстрацію властивостей пульсу в температурному листі графічних, а в листі спостереження - цифровим способом.

2. Вимити і осушити руки.

Пульс у дітей дуже лабильний, і більш об'єктивні дані про його частоті можна отримати вранці до переходу дитини у вертикальне положення, безпосередньо після його пробудження і обов'язково натщесерце. Відхилення частоти пульсу від вікової норми на 10-15% можуть бути варіантами норми; великі ж мірою відхилень є вже уповільненням пульсу (брадикардія) або його почастішанням (тахікардія).

Пальпацію пульсу скроневих артерій здійснюють кінчиками кінцевих фаланг II і III пальців безпосередньо в скроневих ямках; сонних артерій - дуже м'яким одностороннім натисканням на внутрішній край грудино-ключично-соскоподібного м'яза на рівні перстневидного хряща гортані; стегнових артерій - на рівні середини пахової (пупартовой) зв'язки у дитини, що лежить на спині зі стегном, поверненим назовні. Підколінну артерію пальпується в глибині підколінної ямки, заднеберцовая –в мищелковом жолобку за внутрішньою кісточкою, артерія тилу стопи -на кордоні дистальної і середньої третини стопи.

У дітей з достатньою рухової навантаженням частота пульсу дещо менша, ніж у їх однолітків з гіподинамією. Частота пульсу у дівчаток, як правило, трохи вище, ніж у хлопчиків. Уві сні пульс у дітей сповільнюється. Цього не спостерігається у дітей перших місяців життя; різниця в пульсі під час сну і неспання у дітей до 1-2 років становить близько 10 ударів в хвилину, а після 4-5 років може досягати 15 - 20 ударів в хвилину.

Норма пульсу (ударів / хвилину)

у новонароджених в перший місяць життя

110 — 170

1 місяць — рік

100 — 160

1 — 3 роки

93 — 153

3 — 4 роки

90 — 135

4 — 6 років

85 — 125

7 — 8 років

77 — 118

8 — 9 років

67 — 108

10 — 12 років

61 — 99

12 — 15 років

55 — 95

Після 15 років

60 — 90

 

ВИМІРЮВАННЯ АРТЕРІАЛЬНОГО ТИСКУ, РЕЄСТРАЦІЯ ДАНИХ

Мета: Визначити показники артеріального тиску і оцінити результати дослідження.

Показання: За призначенням лікаря.

Оснащення: Тонометр, фонендоскоп, ручка з синьою пастою, температурний лист, 70% -ний спирт, ватні кульки.

ЕТАПИ

ЗМІСТ

ПРИМІТКА

Підготовчий

1. Пояснити мамі / родичам мету і хід дослідження, отримати згоду мами

2. Надати пацієнтові зручне положення сидячи або лежачи.

Для вимірювання артеріального тиску методом Н. П. Короткова використовують манжети, що відповідають віку або окружності плеча дитини.

Алгоритм

виконання

1. Укласти руку пацієнта в розігнути положенні долонею вгору, підклавши валик під лікоть або попросити пацієнта підкласти під лікоть стиснутий кулак кисті вільний руки.

2. Вибрати правильний розмір манжеткі. Наложіть манжетку тонометра трубками вниз на оголене плече пацієнта на 2-3 см вище ліктьового згину так, щоб між ними проходив тільки один палець.

3. З'єднати манометр з манжетою, зміцнивши його на ней.

4. Перевірити положення стрілки манометра щодо позначки «0» на шкалі манометра.

5. Визначити пальцями пульсацію в ліктьовий ямці, докласти на це місце мембрану фонендоскопа.

6. Закрити вентиль «груші», іншою рукою, цієї ж рукою нагнітати повітря в манжету до зникнення пульсації в ліктьовий артерії + 20 - 30 мм рт.ст. (Тобто трохи вище передбачуваного АТ).     

7. Відкрити вентиль, повільно випускати повітря, вислуховуючи тони, стежити за показаннями манометра.

8. Відзначити цифру появи першого удару пульсової хвилі, відповідну систолі АТ (АТс).

9. «Відзначити» зникнення тонів, що відповідає диастолическому АТ (АТд).

10. Випустити все повітря з манжети.

 

 

 

 

Увага!

Одяг не повинна здавлювати плече вище манжетки. Шкіра плеча повинна бути чистою, здоровою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Швидкість випускання повітря з манжети повинна становити 2-3 мм рт.с. в секунду. Можливо ослаблення тонів, що теж відповідає диастолическому АД.

Завершення процедури

1. Зняти манжетку.

2. Укласти манометр в чехол.

3. Продезінфікувати головку фонендоскопа методом дворазового протирання 70% спіртом.

4. Оцінити результат висоти АТ і пульсового тиску.

5. Повідомити пацієнтові результат дослідження.

6. Провести реєстрацію результату у вигляді дробу (в чисельнику - систолічний тиск, в знаменнику - діастолічний).

Прі нормальних показниках АТ вимір проводять один раз на обох руках. Якщо тиск вище норми, то необхідно повторити процедуру через 5 хвилин і записати найменші показники (виключається емоційний фактор).

У нормі пульсовий тиск (різниця між АТс і АТд) становить 40-50 мм рт.ст.

Для орієнтовного розрахунку артеріального тиску (в мм рт. ст.) У хлопчиків старше 1 року можна користуватися такими формулами: середня вікова: систолічний 90 + 2n, діастолічний 60 + n, де n - вік дітей в роках.

Для дівчаток від отриманих величин систолічного тиску слід відняти 5.

Cума частоти пульсу і величини систолічного артеріального тиску в усі періоди дитинства дорівнює близько 200.

 

№ 4. Вирішити ситуаційнізадачі:

1. Дитина Н., 6-ти років, знаходиться на диспансерному обліку у кардіоревматолога з приводу природженої вади серця у стадії субкомпенсації. До якої групи здоров'я буде віднесено даного хворого?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

1.       В ПБ неонатолог почув систолічний шум вздовж лівого краю грудини та запідозрив ВВС. Вирішено провести рентгенографію органів грудної клітки, виявлені ознаки хвороби Фалло.

2.       Визначити можливі проблеми пацієнта.

3.       Які причини можуть бути у цього захворювання?

4.       Скласти план сестринського догляду.

 

3. Дитина 5 міс. Поступила у приймальне відділення з ядухо – ціанотичним нападом при раніше діагностованій тетраді Фалло.

1.       Визначити можливі проблеми пацієнта.

2.       Які питання треба задати, щоб вияснити анамнез захворювання?

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

 4. У дівчинки М., 4 років, з народження ціаноз, задишка в спокої і періодичні ядухо-ціанотичні напади з присіданням навпочіпки. Різко відстає в фізичному розвитку, серцевий горб. Вислуховується грубий систолічний шум над всією поверхнею серця, який проводиться на спину. ЕКГ- гіпертрофія правого шлуночка.

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

5. Мати дитини 6 міс., мешканка села, звернулася до лікаря зі скаргами на синюшність дитини, яка поступово наростала та значно збільшувалася при годуванні та неспокої дитини. З анамнезу відомо, що в ПБ матері повідомляли про наявний шум в серці дитини. Мати розповідає, що вчора дитина раптово стала неспокійна, в неї підсилилась задишка та різко зріс ціаноз. Також мати звернула увагу на те, що в дитини біля 30 сек було «посіпування» ручок та ніжок. Візуально лікар відмітив потовщення дистальних фаланг пальців рук. При аускультації серця відмічено ослаблення ІІ тону та грубий систолічний шум вздовж лівого краю грудини з максимумом в 3-4 міжребер’ї. Яку ВВС можна запідозрити у дитини?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

6. До лікаря звернулась мати новонародженої дівчинки на 26 день життя зі скаргами на мляве смоктання грудей та відсутність прибавки маси тіла. При обстеженні дитини було відмічено появу ціанозу носо-губного трикутника при плачі дитини, тахіпное до 70 за/хв. При аускультації прослуховується грубий систолічний шум по лівому краю грудини з епіцентром в ІІІ-ІV між ребер’ї. Яку патологію можна запідозрити у дитини?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

7. У відділені реанімації новонароджених поступила дитина 4 тижні. Мати народила дитину вдома, на обліку не знаходилася. Об’єктивно спостерігається ціаноз шкірних покривів, аускультативно: систолічний шум, що вислуховується вздовж лівого краю грудини з максимумом в 3-4 міжреберї. В ЗАК: поліцитемія. Яку серцеву ваду слід запідозрити в першу чергу?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

8. Пацієнт М., народився від І пологів, І вагітності. Жінка не зверталась в жіночу консультацію. Має не корегований цукровий діабет. Уновонародженого визначають блідість шкірних покривів, шкіра на ногах з ціанотичним відтінком. З боку дихальної системи визначається задишка та хрипи застійного характеру. Ззаду в між лопатковій ділянці зліва визначається систолічний шум грубого тембру. Після вимірювання АТ на руках і ногах спостерігається зниження АТ на ногах На 40 мм. рт. ст. та різке послаблення пульсу на стегнових артеріях.

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

9.Дитина, народжена від І вагітності, І фізіологічних пологів, в т.г.39 тижнів, з масою тіла 3200 г, з оцінкою за шкалою Апгар 7/8 б. При первинному огляді неонатолог звернув увагу на синюшність шкіри з сатурацією на 10 хвилині 70% (предуктально). Після надання кисню новонародженому вільним потоком, ситуація суттєво не змінилася. При аускультації серця – ІІ тон ослаблений, наявний систолічний шум вздовж лівого краю грудини з максимумом звучання в 3-4 міжребер’ї. При ЕКГ визначається гіпертрофія правого шлуночка. При ЕхоКГвізуалізується дефект міжшлуночкової перетинки, декстрапозиція аорти, стеноз легеневої артерії та гіпертрофія ПШ. Який діагноз у новонародженого медсестра може запідозрити?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

10.  Хлопчик 4 років у стаціонарі зі скаргами на нудоту, швидку втомлюваність. В анамнезі часті респіраторні захворювання. Об’єктивно: межі серця розширені вліво і вгору, аускультативио: посилення II тону над легеневою артерією, в II III міжребері зліва від грудини вислуховується грубий систолодіастолічний «машинний» шум, що проводиться у всі інші точки і на спину. АТ - 100/20 мм рт.ст.

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

11. Медсестра на патронажі у дитини у віці 2 тижнів. Мати розповідає, що під час годування у дитини синіє ділянка навколо носу та роту. На огляд лікаря дитина відреагувала плачем, при якому знову відмічалася синюшність. Межі серця розширені вправо. Аускультативно виявляється систолічний шум у 2-3 міжреберному проміжку зліва. Яку ваду серця слід запідозрити?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

12. У 5-річного хлопчика зі стигмами дизембріогенезу (маленьке підборіддя, товсті губи, відкритий рот, гіпертелоризм) - систолічний шум в II міжребер'ї справа від грудини. Шум проводиться на шию і по лівому краю грудини. Пульс на лівій плечовій артерії - зменшений. АТ на правій руці - 110/60 мм рт.ст., на лівій- 100/60 мм рт.ст. На ЕКГ - гіпертрофія лівого шлуночка. Який дефект найбільш імовірний?

1.       Визначити проблеми пацієнта.

2.       Сформулювати сестринський діагноз.

3.       Скласти план сестринського догляду.

 

№ 4. Самостійна робота:

Особливості медсестринської опіки над дітьми з ознаками серцевої недостатності. Відпрацювання практичних навичок цієї патології.

 

  1. Критерії оцінювання:

№ 1. Заповнити таблицю: Вроджені вади серця (поставити +) 20 б

№ 2. Заповнити таблицю: 10 б

№ 3. Записати та вивчити алгоритми: по 3б (9 б)

№ 4. Вирішити ситуаційнізадачі: 1 – 3 по 2б (6 б); 4 -12 по 5 б (45б)

№ 5. Самостійна робота: 10 б

 

Максимальна кількість балів за заняття - 100

Оцінка 5 –95-100 б

Оцінка 4 – 85-94 б

Оцінка 3  - 51-84 б.

Оцінка 2 – 0 – 50 б

 

Термін виконання: під час заняття за розкладом. Працюємо  на платформі класрум.

Електронна адреса kionolga2@gmail.com.

При неможливості відповісти по телефону, або надіслати повідомлення у месенджер Телеграм.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Група 3А л/с Практичне заняття № 9 Виконав студент: Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 30.10.2020 Тема Вигодовування грудної дитини. Природне вигодовування

Група 4А с/с Практичне заняття № 8 Викладач Кіон О. І. Предмет Медсестринство в педіатрії Дата 03.11.2021 Тема Медсестринський процес при туберкульозі у дітей.

Група 3 Б л/с Практичне заняття № 13 Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 26.11.2021 Тема Захворювання новонароджених: захворювання шкіри й пупкової ранки, сепсис. Внутрішньоутробні інфекції.