Група 3Б л/с Практичне заняття № 2 Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 16.09.2021 Тема Кісткова, м’язова система. Фізичний та психомоторний розвиток дитини.
Група 3Б л/с Практичне заняття № 2
Викладач |
Кіон О. І. |
Предмет |
Педіатрія |
Дата |
16.09.2021 |
Тема |
Кісткова,
м’язова система. Фізичний та психомоторний розвиток дитини. |
- Завдання: Виконати у щоденнику
№ 1 Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості кісткової системи:
Терміни окосттеніння |
|
Пропорції черепа
новонародженої дитини |
|
Шви черепа новонародженої
дитини |
|
Наявність тім’ячок (вказати між якими кістками знаходяться, їх
розміри та терміни їх закриття) |
1. 2. 3. 4. |
Поява молочних зубів (вказати терміни прорізування, орієнтовну
формулу) |
|
Поява постійних зубів та
заміна молочних зубів (вказати терміни прорізування, орієнтовну
формулу) |
|
Фізіологічні вигини хребта (вказати видивигину та терміни появи) |
|
№ 2 Заповнити таблицю:
Заповнити таблицю:
Анатомо-фізіологічні особливості м’язової системи:
Співвідношення до маси тіла |
|
Особливості м’язових волокон та м’язів |
|
Особлиості м’язового тонусу у новонародженої
дитини (вказати терміни його нормалізації) |
|
№ 3 Записати та вивчити алгоритми:
¾ зважування дітей,
¾ вимірювання
зросту,
¾ вимірювання
окружності грудної клітки, голови;
¾ розрахунок маси
тіла й зросту в різні вікові періоди;
NB! Розрахунки та формули записати в щоденник,
середні показники та формули вивчити.
Матеріальне забезпечення: чашкові терези, важільні терези,
горизонтальний та вертикальний ростоміри, сантиметрова стрічка.
Положення студента: стоячи або сидячи перед дитиною.
Положення дитини: стоячи, діти грудного віку лежать на
пеленальному столику.
NB! Вимірювати
зріст та зважувати здорових
дітей
1-го року життя необхідно
щомісячно, з 1 до 2 років – 1 раз на квартал, з 2 до з років – 1 раз на
півріччя, після 3 років – 1 раз на рік.
Зважування дітей до 3-х років:
Зважують дітей перших трьох років
життя на чашкових медичних терезах. Чашкові терези складаються з лотка,
коромисла, що має дві шкали поділок (нижня - в кілограмах, верхня - в грамах).
Точність вимірювання - до 10 г. З правого боку коромисло має противагу. Перед
зважуванням дитини терези необхідно відрегулювати, повертаючи обережно шайбу
противаги від себе, орієнтуючись на показник рівноваги.
1. Встановити чашкові терези на
нерухомому столі та зрівноважити їх.
2. Протерти лоток терез 3 % розчином перекису
водню.
3. Застелити лоток терез чистою пелюшкою
та зважити її.
4. Роздягнути дитину та покласти
її (або посадити) на накриті зрівноважені терези головою та плечима на широку
частину лотка, ногами - на вузьку при зафіксованому коромислі.
5. Відкрити терези і шляхом
пересування правою рукою верхньої, а потім нижньої гирі по нижній та верхній
планках справа наліво досягти рівноваги коромисла, лівою рукою страхувати
дитину.
6. Закрити терези і забрати
дитину. Показники зняти з того боку гирі, де є насічка.
7. Від отриманого показника
відняти вагу пелюшки та записати отримані дані у відповідну документацію.
8. Гирі повернути на нульові
поділки.
NB! Зважувати дітей необхідно завжди
в один і той же час доби, краще вранці, перед їдою.
Зважування дітей
старше 3-х років
Користуються
терезами типу Фербенкса, точність зважування - до 50 г.
1. Дитина обережно встає посередині терез
при фіксованому коромислі.
2. Відкрити коромисло.
3. Гирі пересувати на верхній та
нижній планках коромисла терез вліво доти, поки воно не виявиться на одному
рівні з контрольною планкою.
4. Зафіксувати коромисло.
5. Підсумувати показники нижньої
(1 поділка дорівнює 1 кг) та верхньої (1 поділка дорівнює 100 г) планок.
6. Дані записати у відповідну
документацію.
Вимірювання
зросту дитини до року
1. Обробити горизонтальний
ростомір 3
% розчином перекису водню..
2. Застелити чистою пелюшкою.
3. Покласти дитину на ростомір
так, щоб тім'ячко голови торкалося до нерухомої планки ростоміра.
4. Помічнику фіксувати голову
дитини.
5. Ноги дитини випрямити,
притискуючи коліна лівою рукою до дошки ростоміра.
6. Правою рукою підвести рухому
планку ростоміра до стоп, згинаючи стопи під прямим кутом.
7. Позначити відстань між двома
планками ростоміра, яка і вказує на зріст дитини.
8. Дані записати у відповідну
документацію.
Вимірювання
зросту дитини старше року
1. Дитина стає на підставку
ростоміра (або на відкидне сидіння) спиною до вертикальної дошки, щільно
торкаючись її п'ятами, сідницями, лопатками та потилицею. Руки опущені вздовж
тіла, п'ятки разом, носки нарізно.
2. Голова хворого знаходиться у
такому положенні, щоб верхній край зовнішнього слухового проходу та зовнішні
кути очей були в одній горизонтальній площині.
3. Рухому планку ростоміра
опустити над головою хворого (щоб планка торкалася голови) та відрахувати
поділки на шкалі до нижнього краю планшетки.
4. Отримані результати записати у
відповідну документацію.
NB! Зріст тяжкохворої дитини
виміряти сантиметровою стрічкою у
положенні лежачи.
Визначення
обводу голови
1. Накласти сантиметрову стрічку
циркулярно навколо голови: ззаду - на найбільш виступаючу точку потилиці,
спереду - по надбрівних дугах.
2. Напрям стрічки - ззаду наперед.
3. Отримані дані записати у
відповідну документацію.
Визначення
обводу грудної клітки
1. Накласти сантиметрову стрічку:
ззаду - під кутом лопатки, спереду - по нижньому краю ареоли.
2. Отримані дані записати у
відповідну документацію.
МЕТОД
ОРІЄНТОВНИХ РОЗРАХУНКІВ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ (ЕМПІРИЧНІ ФОРМУЛИ)
А. Розрахунок основних показників
фізичного розвитку здорових дітей до року
Маса
тіла:
1. Приріст за
1-й міс. - 600 г; за
2-й міс. - 800 г; за
3-й міс. - 800 г; за кожний наступний місяць - на 50 г менше, ніж за попередній. (Для доношеної дитини)
Місяці життя |
Щомісячний
приріст маси, г |
Підсумковий
приріст маси, г |
1 -й місяць |
600 |
|
2-й місяць |
800 |
1400 |
3 -й місяць |
800 |
2200 |
4-й місяць |
750 |
2950 |
5 -й місяць |
700 |
3650 |
5-й місяць |
650 |
4300 |
7-й місяць |
600 |
4900 |
8-й місяць |
550 |
5450 |
9-й місяць |
500 |
5950 |
10-й місяць |
450 |
6400 |
11-й місяць |
400 |
6800 |
12-й місяць |
350 |
7150 |
NB! Маса
тіла дитини в 1рік в середньому становить 10 кг.
2.Зріст: Приріст за І квартал - по 3 см щомісячно (за квартал
9 см);
за ІІ квартал - по 2,5 см щомісячно (за
квартал 7,5 см);
за ІІІ квартал - по 2 см щомісячно (за квартал 4,5
см);
за IV квартал - по 1,0 (1,5см) щомісячно (за квартал 3 см).
NB! Зріст
(довжина тіла) новонародженої дитини в середньому становить50 см.
Середня прибавка зросту за 1й рік життя – 25 см.
Зріст дитини в 1рік в середньому становить 75 см.
3. Обвід голови
NB! Обвід
голови у новонародженої дитини в середньому становить 34 см (32 -35см).
Щомісячно
обвід голови збільшується
на 1,5 см до 6 міс., після 6 міс. - на 0,5 см щомісячно.
В 6 міс. обвід голови в середньому становить 43 см.
До 6 міс. обвід голови - 43-1,5(6-n). Після
6 міс. - 43+0,5(n-6),
де n -
вік у місяцях.
В 12 міс. обвід голови в середньому становить 46 см.
4. Обвід грудей:
NB! Обвід
грудної клітки у новонародженої дитини в середньому становить 32 - 33 см (на 2
см менше, ніж обвід голови). Щомісячно
в середньому збільшується на 1,3 см (до 6 міс. - на 2 сантиметри за 1 місяць,
після 6 міс. - по 0,5 сантиметра за 1 місяць). В 4 міс.
обвід грудей і голови однаковий. В 6 міс він в середньому становить 45 см.
До 6 міс. обвід грудної клітки (ОГр)=
45-2(6-n); після
6 міс. - 45+0,5(n-6),
де n -
вік дитини в місяцях.
Б. Розрахунок основних показників
фізичного розвитку дітей старших 1-го року
1. Маса
тіла: від 2 до 10 років М (кг) = 10+2n, де n - вік дитини в роках;
старші
10 років - М = 30+4(n-10), де n - вік дитини в роках.
2. Зріст: Спосіб № 1: L = 75 см + 5 n, де n – кількість
років.
Спосіб
№ 2 пов'язаний із зростом дитини в 4 роки, який в середньому становить 100 см.
до 4-х років - L = 100-8 (4-n);
старші 4-х років - L = 100+6(n-4), де n - вік
дитини в роках.
В. Оцінка антропометричних даних:
середні
- відхилення
показників в межах 7 % від середньої величини;
вище
або нижче середнього
- в межах 8-20 %;
низькі
або високі -
понад 20 % від середньої величини за емпіричними формулами.
У дітей до
3х років фізичний розвиток оцінюється згідно стандартам за графіками згідно Наказу
№ 149 МОЗ України «Догляд за дитиною віком до трьох років».
http://bdp.ks.ua/PROTOCOL/ped149_01.html
(додатки13-30
до Протоколу).
Для дітей
шкільного віку за Наказом № 802 від 13.09.2013 р.
«Про затвердження Критеріїв оцінки фізичного розвитку
дітей шкільного віку.» використовують
сигмальні таблиці.
МЕТОД АНТРОПОМЕТРИЧНИХ СТАНДАРТІВ
Є найбільш точним, оскільки індивідуальні антропометричні
дані дітей порівнюють з віковими, статевими і регіональними антропометричними
таблицями стандартів двох типів: параметричного (сигмаль- ного) і
непараметричного (центильного) типів.
—
визначення
середнього квадратичного відхилення (сигма);
—
оцінка
фізичного розвитку проводиться індивідуально шляхом порівняння антропометричних
даних дитини із середніми показниками фізичного розвитку (стандартами);
—
різницю
між цими показниками ділять на сигму, вказану в таблицях;
—
отримують
сигму регресії;
—
оцінюють
за шкалою регресії, в основу береться умовна зросту.
Оціночні
підгрупи за показниками зросту:
ü
низький
(варіабельність сигми -2 і нижче);
ü
нижче
середнього (від -1 до -2);
ü
середній
(від +1 до -1);
ü
високий
(від +2 і вище).
Якщо
маса тіла і обвід грудей відповідають сигмі регресії зросту, то фізичний
розвиток дитини вважають гармонійним.
Якщо
ці показники мають різницю більшу ніж 1 сигма регресії - це дисгармонійний
фізичний розвиток (вказують, за рахунок чого ця дисгармонія, враховуючи
соматоскопічні показники).
Центильний
метод.
Принцип
центильних таблиць полягає в тому, що центилі ділять значення показників фізичного
розвитку на 100 рівнозначних інтервалів, найчастіше використовують 3-, 10-,
25-, 50-, 75-, 90- і 97-й центилі.
Оцінка:
25-75-й
центилі - середні показники;
25-10-й,
75-90-й - тенденції до зниження або зростання показника;
10-3-й,
90-97-й центилі - явне зниження або явне зростання показника.
(Приклад таблиці на стор. 75 підручника.)
Коефіцієнт
фізичного розвитку (Q) показує,
який відсоток від нормальної становить маса
дитини:
Масо-ростовий
коефіцієнт: відношення маси до зросту (для новонароджених норма 60-64).
Зниження
масо-ростового коефіцієнта менше 60 слід вважати одним з основних діагностичних
критеріїв вродженої гіпотрофії.
Залежно від величини цього
показника затримку внутрішньоутробного розвитку класифікують наступним чином:
I ступінь - 59-55
II ступінь - 54-50
III ступінь - 50 і менше.
Приклад розрахунків при оцінці
фізичного розвитку
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 6 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3800 г і довжиною тіла 54 см. На даний час дитина важить 8,5 кг, має зріст 70
см, обводи голови 43,5 см, грудей - 45см.
Еталон відповіді.
За
емпіричними формулами належна маса тіла дитини:
3800
+ 600 + 800 + 800 + 750 + 700 + 650 = 8100 г (відхилення 4,9 %).
Зріст:
54 + 3•3 + 2,5•3 = 70,5 см (відхилення від норми 0,7 %).
Обвід
голови: 34 + 1,5•6 = 43 см (відхилення +1,1 %).
Обвід
грудної клітки в 6 міс. = 45 см.
Зводимо всі дані в
таблицю:
Показники |
Фактичні дані |
Належні дані за емпіричними формулами |
Маса
тіла (кг) |
8,5 |
8,1 (+ 4,9 %) |
Зріст
(см) |
70 |
70,5 (-0,7 %) |
Обвід
голови (см) |
43,5 |
43 (+1,1 %) |
Обвід
грудей (см) |
45 |
45 |
Індекс
Q |
104,9 % |
Надлишок 4,9 % |
ВИСНОВОК: фізичний розвиток дитини
гармонійний і відповідає середньому згідно з віком.
№ 4 Виконати самостійну роботу:
Психічний розвиток дітей різного віку.
Оцінювання фізичного розвитку.(Можна використовувати підручник, Наказ №149, краще зробити таблицю)
(У кого написаний в зошиті варіант – покажете на очному занятті в коледжі).
№ 5. Задачі:(Обирати комплект з трьох задач згідно обраному номеру.)
Комплект задач №1 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 3міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3500 г і довжиною тіла 50 см,
обводом
голови 35
см, грудей – 33 см.
На даний час дитина важить 5,8 кг, має зріст 59 см, обводи голови 39 см, грудей – 39
см. |
2. |
Дитині 5
років. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Дитина стежить очима і повертає голівку
за рухами яскравим предметом, у напрямку звуку, добре утримує голову у
вертикальному положенні, відкриває рота, коли бачить материнські груди.
Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №2 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 6 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3400 г і довжиною тіла 51 см, обводом голови 34 см, грудей – 32 см. На даний
час дитина важить 8
кг, має зріст 69 см, обводи голови 43 см, грудей – 45 см. |
2. |
Дитині 6
років. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних(якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Дитина впевнено захоплює іграшку кистю
і тягне їх до рота. Повертається із спини на бік. Зникає більшість безумовних
рефлексів (Моро, хапальний тощо). Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №3 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 5 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3300 г і довжиною тіла 50 см, обводом голови 34 см, грудей – 32 см. На даний
час дитина важить 7,5 кг, має зріст 64 см, обводи голови 42 см, грудей – 44 см. |
2. |
Дитині 3
роки. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Добре впізнає матір, уміє непогано
сидіти без підтримки, намагається самостійно сідати. Починає вимовляти окремі
склади: “ма”, “ба”. Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №4 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 7 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3200 г і довжиною тіла 50 см,
обводом
голови 33
см, грудей – 31 см.
На даний час дитина важить 8,2
кг, має зріст 69
см, обводи голови 44
см, грудей – 45,5 см.
|
2. |
Дитині 7
років. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Дитина встає, хапається за бар’єр.
Хапає кубіки кожною рукою і тримає їх нетривалий час. Повзає на животі. Вказати вік дитини. |
|
Комплект задач №5 |
1. |
Оцінити
фізичний розвиток дитини віком 4 міс., яка народилась доношеною, з масою тіла
3600 г і довжиною тіла 52 см,
обводом
голови 35
см, грудей – 33 см.
На даний час дитина важить 6,8
кг, має зріст 62
см, обводи голови 41
см, грудей – 41 см. |
2. |
Дитині 2
роки. Вирахуйте за емпіричними
формулами належну
масу та довжину
тіла дитини.(зріст рахувати обома способами, спосіб вказати).
Скільки постійних (якщо вони можуть бути в цьому віці) та
молочних зубів мусить бути у цієї дитини? Написати розрахунки. |
|
3. |
Починає фіксувати погляд на яскравих предметах, піднімати голівку,
лежачи на животі, видає невизначені звуки (агукає), посміхається, спить
близько 20 год на добу. Вказати вік дитини. |
2.
Критерії
оцінювання:
Завдання № 1 максимальна оцінка - 20б.
Завдання № 2 максимальна оцінка - 10 б.
Завдання № 3 максимальна оцінка - 10 б.
Завдання № 4 максимальна оцінка - 20 б.
Завдання № 5 максимальна оцінка - 40 б.(відповідно:
20, 15, 5)
Максимальна кількість балів за заняття - 100
Оцінка 5
–95-100 б
Оцінка 4
– 81-94 б
Оцінка
3 - 51-80 б.
Оцінка 2
– 0 – 50 б
- Термін виконання:за розкладом
заняття.
Відповіді надіслати на електронну адресу kionolga2@gmail.com
Коментарі
Дописати коментар