Група 4 А лс Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 27.09.2021 Тема Основи охорони праці в педіатрії.

 Лекція № 4

Група 4 А лс

Викладач

Кіон О. І.

Предмет

Педіатрія

Дата

27.09.2021

Тема

Основи охорони праці в педіатрії.

 

1.      Охорона праці під час роботи медичного працівника в інфекційному відділенні.

Вимоги охорони праці до приміщень відділень інфекційних, протитуберкульозних закладів.

Правила з експлуатації інфекційних закладів та з охорони праці цих закладів

1.        При наданні медичної допомоги хворим на інфекційні захворювання або з підозрою на них персонал має постійний безпосередній контакт з хворими, предметами догляду, речами і заразним матеріалом, налаштовуючись на небезпеку зараження різними шляхами: через їжу, повітря, воду, руки, зовнішні покриви тіла, через членистоногих, гризунів та ін. Небезпека зараження поширюється також на членів сімей, осіб, що проживають з ними.

2.           Територія лікарні має бути огороджена. При в'їзді на територію мають бути встановлені вказівні знаки щодо проїзду до приймального відділу. При вході на територію має бути розташоване приміщення — довідкова для відвідувачів і родичів з забезпеченням централізованого приймання передач для хворих.

3.         Частину території виділяють для транспортування інфекційних хворих, заразних матеріалів, трупів інфекційних хворих, повинна мати суцільне водонепроникне покриття з пристосуванням для промивання водою (крани, шланги) та спускання стічної води в каналізацію. Територія має бути обладнана металічними урнами, контейнерами для збирання сміття, які встановлюють на бетонованих площадках.

4.     Для знищення відходів і сміття на території повинні бути обладнані спеціальні сміттєспалювальні печі, які мають бути встановлені поблизу котельної з використанням її труб. Печі мають забезпечувати спалювання сміття, кремацію трупів лабораторних тварин, кип'ятіння залишків їжі (як корм для тварин). Спалювання зазначених об'єктів в топках котлів центрального опалення категорично заборонено. Викидання незнезараженого сміття і відходів в загальні надвірні сміттєзбиральні категорично заборонено.

5.     Будівлі та окремі приміщення, входи і виходи в окремі будинки і групи приміщень (оглядові кабінети, відділи камерної дезінфекції, санітарні пропускники та ін.) повинні бути розташовані з врахуванням суворого розмежування чистих виробничих процесів від процесів, пов'язаних з прийомом і утриманням інфекційних хворих. Приміщення інфекційних лікарень та інфекційних відділень загальних і дитячих лікарень, а також ізоляторів повинні бути обладнаними водопроводом, каналізацією, центральним опаленням, гарячим водопостачанням, і приточно-витяжною вентиляцією з підігрівом приточного повітря .Витяжні пристрої в боксах, напівбоксах, ізоляторах для різних інфекцій повинні бути відмежовані від витяжних пристроїв інших приміщень.

6.               Усі стічні води від інфекційних відділень перед спуском їх в загальну каналізаційну мережу повинні бути знезаражені на території лікарні (від кожного відділення окремо). При відсутності загальноміської або селищної каналізації інфекційні лікарні повинні мати на своїй території місцеві каналізаційні пристрої і очисні споруди.

7.                Для персоналу мають бути передбачені:

     окрема гардеробна (типу пропускника) з трьох приміщень - одне для зберігання домашнього одягу, друге - для спецодягу, третє - для душової. Приміщення для особистого одягу і спецодягу обладнуються шафками;

       окремі вбиральні (або шлюзовані, оснащені вмивальником з ліктьовим краном), мають бути ніжний педальний спуск води з водонабірного бачка в каналізацію; необхідно передбачити електрорушник та самостійне зачинення зовнішніх дверей;

       скрізь, де персонал має контакти з заразним матеріалом, повинні бути мило, щітки для миття рук, рушник та дезінфікуючі розчини для знезараження рук;

     окремий посуд для прийому їжі, стерилізується кип'ятінням.

8.     Прийом інфекційних хворих проводиться в спеціально відведених (ізольованих) і обладнаних оглядових кабінетах (боксах). Одночасне чекання на прийом 2-х і більше хворих у одному кабінеті забороняється. Після кожного прийому здійснюється ретельна волога дезінфекція, до закінчення якої допуск в кабінет наступного хворого не допускається. Транспортний засіб, яким був доставлений хворий, також піддається знезараженню безпосередньо на території лікарні. При вході в оглядовий кабінет повинні бути халати і головні убори (ковпак, косинка) для персоналу та килимок, змочений дезінфікуючим розчином.

9.   Санітарна обробка хворих. З оглядового кабінету хворого направляють у приміщення для санітарної обробки - сан. пропускник. При поміщенні хворого в бокс санітарна обробка здійснюється в боксі. Видача родичам речей хворого, що поступає на лікування, без знезараження суворо забороняється. Медичний персонал (сестра, санітарка) повинні проводити обробку хворого і дезінфекцію сан. пропускника у додатковому халаті, що надягається поверх основного халату і який треба знімати після кожної обробки. При вході і виході взуття необхідно витирати в килимок, змочений дезінфікуючим розчином. Перед направленням хворого у відповідне відділення стаціонару до отримання результатів обстеження на бацилоносійство він має перебувати в ізоляторі у вигляді боксу або напівбоксу (шлюзовані палати), а також у випадку невстановленого діагнозу. При відсутності ізолятора в лікарні його влаштовують у відділенні в невеликих окремих палатах. Хворих у відділеннях групують таким чином, щоб тільки-но прибулі не знаходилися в одній палаті з тими, що одужують.

10.    Прибирання приміщень волого-механічним способом не менш як двічі на добу з використанням промаркованого інвентаря. Сміття збирають у відра або бачки з кришками і спалюють або знезаражують. Провітрювання палат і коридорів - не менш як тричі на добу.

11.   Предмети догляду закріпляють за хворими на весь час їх перебування на лікуванні. Підкладні судна, горшки та ін. після кожного використання і випорожнення повинні знезаражуватися. Наконечники для клізм, термометри, шпателі знезаражуються після кожного використання і повинні зберігатися в посудинах з дезінфікуючими розчинами. Аптечний посуд також не може поступати в аптеку без попереднього знезараження. Інфіковану білизну слід відправляти у мішках, попередньо просочених дезінфікуючими розчинами, у лікарняну пральню. До комунальних пралень відправляти білизну інфекційних хворих суворо заборонено.

12.        М'який інвентар (ковдри, матраци, подушки) дезінфікують у дезкамерах. Столовий посуд, очищений від залишків їжі, опускають у баки для знезараження його знезаражують термічним або хімічним шляхом, після чого миється у чистому відділенні буфетної. Залишки їжі знезаражуються шляхом кип'ятіння. Іграшки для дитячих відділень допускаються тільки нові, які легко піддаються миттю (гумові та пластмасові). Вони не повинні переходити від однієї дитини до іншої без попереднього знезараження. Іграшки з відділення батькам не повертаються, про що останні мають бути попереджені. Предмети догляду за хворими та інструментарій передаються по чергуванню тільки в

знезараженому стані.

13.     Матеріал для лабораторного дослідження від хворих повинен відбиратися у спеціальну стерильну посудину, яка щільно закривається і доставлятися в лабораторію у зачинених контейнерах. Увесь використаний у лабораторії посуд збирається у спеціальні баки з кришками й підлягає знезараженню до очистки і миття.

14.     Відвідування інфекційних хворих родичами, як правило, забороняється. Речі та предмети догляду за хворими, що доставляються з дому, підлягають обов'язковому знезараженню персоналом лікарні.

15.     Перед випискою пацієнт, що одужав, обов'язково повинен прийняти ванну або душ. Знезаражений власний одяг доставляється у виписну кімнату, де він зберігається у спеціальному мішку до одягання хворого.

Правила виконання медичним персоналом санітарно-гігієнічного режиму і вимоги охорони праці.

1.       Персонал, який обслуговує інфекційних хворих, зобов'язаний беззастережно виконувати цілий ряд правил санітарно-гігієнічного режиму та вимог техніки безпеки. Це стосується, насамперед, вимог носіння спецодягу, обов'язкового миття в душі після закінчення роботи, правил зберігання спецодягу, вимог особистої гігієни та ін. Наприклад, при наявності на руках порізів та подряпин необхідно одягати гумові рукавички, які після закінчення роботи підлягають знезараженню.

2.   Про кожний підозрілий на інфекцію випадок захворювання на квартирі медичного працівника, що працює в інфекційній лікарні, в сім'ї треба негайно повідомити головному лікареві, зав. відділенням або старшій медичній сестрі.

3.    Обслуговуючому персоналу забороняється: сідати на ліжко хворих, з'являтися у відділенні без спецодягу,виходити у спецодязі за межі відділення або надягати верхній одяг на спецодяг, або виносити спецодяг додому з будь-якою метою, з'являтися у спецодязі в столовій або буфеті, користуватися туалетом, призначеним для хворих, посудом та іншими речами, що є в користуванні хворих,приймати їжу в палатах, коридорах і лабораторіях, вживати харчові продукти та залишки харчів від хворих, палити в палатах, коридорах і лабораторіях. Для пиття води в персоналу має бути окремий посуд.

Медичне освідчення персоналу та допуск до роботи

1.  До роботи в інфекційні заклади та палати або відділення інших закладів приймаються особи в віці не молодші 18 років.

2.     Всі, кого приймають на роботу, повинні обов'язково пройти медогляд, яким передбачено бактеріологічні обстеження на бацилоносійство дифтерійних мікробів та мікробів групи кишкових інфекцій. Крім того, повинен збиратися анамнез щодо перенесених інфекцій.

3.  Хворі відкритою формою туберкульозу, венеричними і заразними хворобами шкіри і слизових оболонок на роботу в інфекційні лікарні і відділення не приймаються.

4.  Всі без винятку працівники повинні проходити періодичні медогляди в залежності від показань, але не рідше як 2 рази на рік.

5.     Для попередження заражень увесь медичний і обслуговуючий персонал, який приймають на роботу, повинні проходити щеплення проти ряду інфекцій, встановлених для всіх громадян, а при наявності відповідних епідеміологічних показань - профілактичні щеплення проти особливо небезпечних та інших інфекцій (віспа, холера, туляремія, грип, висипний тиф та ін.).

6.  Допуск до роботи без проходження інструктажу заборонено. В подальшому не рідше 1 разу на рік повинен проводитися повторний інструктаж з правил особистої санітарної профілактики та техніки безпеки.. Інструктаж проводиться завідувачем відділення.

Правила охорони праці при роботі в протитуберкульозних закладах

У цілому заходи щодо забезпечення гігієнічного режиму для працівників протитуберкульозних закладів аналогічні тим, що прийняті при роботі в інфекційних

лікарнях і відділеннях. Проте є ряд суттєвих відмінностей.

1.    Так, особи, які стикаються з інфікованим матеріалом (працівники прозекторських, бактеріологічних лабораторій і віваріїв, зубні лікарі, лікарі-ларингологи та ін.) зобов'язані носити маски. Маски повинні надягати й інші працівники (в перев'язочних, операційних, стерилізаційних, при роботі з антибіотиками, в мікробіологічних лабораторіях, при проведенні спеціальних досліджень.

2.   Заборонено персоналу бактеріологічних лабораторій вести розмови під час виконання маніпуляцій.

3.     Усі роботи, пов'язані з можливістю забруднення рук харкотинням або іншими виділеннями хворих повинні виконуватися в гумових рукавичках. Після роботи вони обробляються кип'ятінням або замочуванням в 0,25% активованому розчині хлораміну протягом 1 години.

4.     Персонал (санітарки, буфетниці) зобов'язані надягати прогумований фартух при збиранні брудного посуду в палах або столовій, а також під час миття посуду.

5.   Дезінфектори під час перебування в брудній половині приміщення дезкамери повинні надягати халат, косинку, прогумований фартух, рукавиці, респіратори, окуляри та калоші. Зміна халатів, шапочок (косинок) проводиться 2 рази на тиждень, костюмів (платтів) - 2 рази на місяць. При забрудненні мокротою (харкотинням) або іншими виділеннями хворих спецодяг замінюється негайно.

Санітарно-гігієнічні умови праці в протитуберкульозних диспансерах

Санітарно-гігієнічні умови праці в протитуберкульозних закладах у цілому такі ж, як і в інших інфекційних лікарнях або відділеннях з деякими особливостями, які витікають із специфічного характеру туберкульозного збудника.

1. Так, у всіх протитуберкульозних стаціонарах повинні бути окремі приміщення:

          для миття і стерилізації плювальниць і знезараження харкотиння хімічним або термічним шляхом;

            для апаратів автоматичного миття і стерилізації суден і сечозбірників. При мийці суден і сечозбірників персонал повинен користуватися прогумованим фартухом і гумовими рукавичками.

Санітарно-просвітницька робота серед хворих. У протитуберкульозних закладах при поступленні хворих, а потім систематично повинна проводитися санітарно-просвітницька робота з хворими, у якій першочергове місце відводиться правилам поведінки, обов'язковим для хворих. При виписці хворих додому роз'яснюються правила його поведінки вдома та в громадських місцях, спрямовані на попередження зараження туберкульозом оточуючих людей.

У лікарнях повинні бути чітко сплановані та розроблені заходи боротьби з внутрішньолікарняною інфекцією. Призначається комісія по боротьбі з інфекцією. Комісія кожного місяця проводить аналіз санітарно - гігієнічного стану в лікарні, має право втручатись у випадки недотримання правил санітарно - протиепідемічного режиму, збирає дані про спалах інфекції, забезпечує інформацію про потенційну небезпеку, контролює стан здоров'я медичного персоналу. Для здійснення спостереження за станом здоров'я медичного персоналу в лікувальних закладах проводиться:

         регулярна якісна диспансеризація медичного персоналу спеціалістами різного профілю відповідно до чинного наказу МОЗ України;

          планове і бактеріологічне обстеження медичного персоналу згідно чинного наказу МОЗ України;

         своєчасне виявлення інфекційних захворювань серед медичного персоналу;

         щоденний контроль за станом здоров'я медичного персоналу.

Робота в маніпуляційному кабінеті ФАПу.

         Маніпуляційний кабінет потрібен для підшкірних та внутрішньом’язових ін’єкцій; для внутрішньовенних ін’єкцій та крапельних вливань, взяття крові з вени для досліджень; для проведення спеціальних лікувальних та діагностичних процедур – плевральної пункції, парацентезу. Стіни маніпуляційних кабінетів повинні бути обкладені кахлями, підлога – кахлями або лінолеумом. Площа процедурного кабінету повинна бути не меншою 15 м2. Маніпуляційний кабінет обладнується шафою для зберігання інструментарію та медикаментів; біксами зі стерильним матеріалом - ватою, бинтами; наборами стерильних інструментів для проведення парацентезу, плевральної пункції; штативів для крапельних введень лікарських препаратів; штативів для чистих пробірок, що використовуються для забору крові; наборів для визначення групи крові; холодильником для зберігання крові, стерильних розчинів для внутрішньовенних ін’єкцій, сироваток, вакцин; бактерицидною лампою; декількома кушетками; електровідсосом.

Для оцінки готовності кабінету до роботи та правил зберігання медичного інструментарію фельдшер перевіряє:

-                     • наявність ємностей з дезінфікуючими засобами для промивання шприців, голок та для замочування шприців, голок, гуми, використаного матеріалу та іншого інструментарію, ганчір'я;

-                     • наявність ємностей із чистою ганчіркою;

-                     • наявність ємності для транспортування крові в лабораторію стаціонару (поліклініки);

-                     • наявність стерильних біксів, їх кількість;

-                     • наявність рукавичок, шприців, серветок;

-                     • наявність бірок із зазначенням дати стерилізації та підписом медсестри, що проводила стерилізацію; У подальшому медсестра розкриває бікс, перевіряє наявність індикатора стерильності (якщо він не змінив кольору, закриває і відправляє бікс на повторну стерилізацію, якщо ж індикатор змінив колір, вміст бікса може бути використаний упродовж доби). Фельдшер закриває бікс і на маркуванні ставить дату розкриття і свій підпис.

Перевірка готовності робочого стола:

-                     На ньому повинні знаходиться:

-                     • набір протишокових засобів;

-                     • набір "АНТИСНІД" на слизові оболонки і шкіру;

-                     • ємність для корнцанга (пінцета, ножиць) з одним із дез. розчинів. Термін придатності розчину для роботи 6 годин;

-                     • ємність із темного скла із притертою пробкою із 70 % спиртом (спирт необхідно міняти один раз на три доби). Для економії в посудину зі спиртом можна щільно помістити стерильні ватяні кульки, але тільки для роботи упродовж 1 доби. 96 % спирт має менш ефективну бактерицидну дію, ніж 70 %, оскільки в ньому більш виражені дубильні властивості;

-                     • штатив із пробірками;

-                     • джгут для роботи на вені;

-                     • клейонковий валик;

-                     • лейкопластир;

-                     • стійка-штатив для крапельного введення лікарських засобів;

-                     • одноразові крапельні системи, системи для кровопускання, одноразові шприци; • лікарські засоби в ампулах чи флаконах.

-                     Перевірка наявності лікарських засобів проводиться відповідно до журналу лікарських призначень. Визначають їх:

-                     • герметичність;

-                     • термін придатності;

-                     • назву;

-                     • дозу та відсоток концентрації;

-                     • ознаки непридатності (помутніння розчину, випадання осаду та ін.).

 

Чинні документи МОЗ України щодо профілактики внутрішньолікарняних інфекцій та профілактики внутрішньолікарняного та професійного зараження ВІЛ-інфекцією, вірусним гепатитом.

         Наказ  955 «Про затвердження нормативно - правових актів щодо захисту від зараження ВІЛ інфекції при виконанні професійних обо'язків».

         Наказ  798 від 21.09 2019р Затвердження методичних рекомендацій» Хірургічна та гігієнічна обробка рук медичного персоналу».

         Наказ  740 від 23.11 2007 р. «Про заходи організації профілактики передачі ВІЛ від матері до дитини, медичної допомоги та супроводу ВІЛ - інфікрваних дітей та їх сімей».

         Наказ  408 «Про заходи щодо зниження захворюванності вірусним гепатитом в країні».

         Наказ  723 від 4.11 2015 р. «Про затвердження та впровадження медико - технічної документації з стандартизації медичної допомоги при вірусному гепатиті С».

         Наказ  223 від 22.10 1995 р. «Про збір, знезараження та здачу використаних медичних виробів одноразового застосування із пластикових масс».

Інструкція

з профілактики внутрішньолікарняного та професійного зараження ВІЛ-інфекцією

{ Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства охорони здоров'я N 955 ( z1978-13 ) від 05.11.2013 N 148 ( z0377-15 ) від 17.03.2015 }

1.  Загальні положення

1.1.   Контроль за безпекою щодо ВІЛ-інфікування медичних працівників під час виконання ними професійних обов'язків покладається на режимну комісію лікувально- профілактичного закладу, склад якої затверджується відповідним наказом головного лікаря.

1.2.        Робочі місця лікувально-профілактичних медичних закладів забезпечуються інструктивно-методичними документами, необхідним набором медичного інструментарію для одноразового використання, дезінфекційними засобами для проведення знезараження.

1.3.   Медичний інструментарій, а також посуд, білизна, апарати та ін. забруднені кров'ю, біологічними рідинами за винятком сечі, слини, випорожнення у зв'язку з невеликою кількістю вірусів, що практично унеможливлює інфікування (надалі - біологічні рідини), та речі, які забруднені слизом, відразу після використання підлягають дезінфекції згідно з вимогами нормативної документації. Режим знезараження аналогічний тим, які використовуються для профілактики зараження вірусними гепатитами.

2.               Профілактика при наданні медичної допомоги хворим, роботі з біоматеріалом.

2.1.                Медичні працівники зобов'язані бути обережними під час проведення маніпуляцій з ріжучим та колючим інструментом (голками, скальпелями, ножицями). Для уникнення поранень після використання шприців голки з них не знімають до дезінфекції. Перед занурюванням шприца з голкою в дезрозчин виймають тільки поршень.

2.2.   З метою уникнення поранень забороняється використовувати для взяття крові та інших біологічних рідин скляні предмети з відбитими краями.

2.3.    При маніпуляціях, які супроводжуються порушенням цілісності шкіри і слизових оболонок, при розтині трупів, проведенні лабораторних досліджень, обробці інструментарію і білизни, прибиранні медичні працівники та технічний персонал користуються засобами індивідуального захисту (хірургічними халатами, гумовими рукавичками, масками, а в разі потреби - захисним екраном, непромокальними фартухами, нарукавниками, окулярами). Ці дії дають змогу уникнути контакту шкіри та слизових оболонок працівника з кров'ю, тканинами, біологічними рідинами пацієнтів. Перед надіванням гумових рукавичок шкіру біля нігтей слід обробити 5 % - ним спиртовим розчином йоду.

2.4.  Медичні працівники з травмами, ранами на руках, ексудативними ураженнями шкіри рук, які неможливо закрити лейкопластирем або гумовими рукавичками, звільняються на період захворювання від безпосереднього медичного обслуговування хворих і контакту з предметами догляду за ними.

2.5. Усі маніпуляції з кров'ю і сироватками в лабораторіях виконуються за допомогою гумових груш, автоматичних піпеток, дозаторів.

2.6.  Будь-які ємкості з кров'ю, іншими біологічними рідинами, біоматеріалами (тканинами, шматочками органів тощо) відразу на місці взяття щільно закриваються гумовими або пластмасовими корками.

2.7. У лікувальних закладах для забезпечення знезараження при випадковому витіканні рідини кров та інші біоматеріали транспортуються в штативах, покладених в контейнери, бікси або пенали, на дно яких укладається чотиришарова суха серветка.

2.8.    Транспортування проб крові та інших біоматеріалів з лікувальних закладів до лабораторій, які розташовані за межами цих закладів, здійснюється тільки в контейнерах (біксах, пеналах), що унеможливлює випадкове або навмисне відкриття кришок під час їх перевезення (замок, пломбування, заклеювання місць з'єднання лейкопластирем). Ці контейнери після розвантаження обробляють дезрозчинами. Оптимальною є доставка в сумках-холодильниках.

2.9. Не допускається транспортування проб крові та інших біоматеріалів у картонних коробках, дерев'яних ящиках, поліетиленових пакетах.

2.10. Не допускається вкладання бланків направлень або іншої документації в контейнер чи бікс.

Попередження професійних заражень вірусними гепатитами

-         Усі маніпуляції, під час виконання яких може відбутись забруднення рук кров'ю або сироваткою, слід здійснювати в гумових рукавичках.

-         Під час роботи всі ушкодження на руках повинні бути закриті напальчниками, лейкопластиром.

-         При загрозі розбризкування крові чи сироватки слід працювати в масках. Забороняється проведення парентеральних процедур для медичного персоналу інструментарієм, призначеним для пацієнтів, які перенесли вірусні гепатити.

-         Забороняється прийом їжі, тютюнопаління в лабораторіях і приміщеннях, де проводяться процедури пацієнтам.

-          Суворо дотримуватись правил особистої гігієни.

-         Бланки направлень у лабораторію на дослідження категорично забороняється всовувати у пробірку з кров'ю або іншою біологічною рідиною.

-         У випадку забруднення рук кров'ю негайно обробити їх тампоном, зволоженим дезрозчином, двічі вимити руки теплою водою з милом і насухо витерти.

-         Поверхні робочих столів у кінці кожного робочого дня обробляти 3% розчино хлораміну ( у випадку забруднення - негайно).

-         Медичні працівники, які мають контакт із кров'ю та її компонентами, підлягають обстеженню на наявність хронічного вірусного гепатиту В не рідше одного разу на рік.

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Група 3 Б л/с Практичне заняття № 13 Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 26.11.2021 Тема Захворювання новонароджених: захворювання шкіри й пупкової ранки, сепсис. Внутрішньоутробні інфекції.

Група 3А л/с Практичне заняття № 9 Виконав студент: Викладач Кіон О. І. Предмет Педіатрія Дата 30.10.2020 Тема Вигодовування грудної дитини. Природне вигодовування

3 А с/с 26.10 Медсестринство в педіатрії